Два варианта за плащане на тол таксите за камиони и автобуси
При определянето на цената за километър ще се взимат предвид различни параметри
Българската тол система е най-съвременната в цяла Европа. Това е GPS технология от т.нар. free flow тип. Това означава, че няма тол станции или каси за плащане. То се осъществява автоматично и не е необходимо хората да спират, за да плащат. Това се отнася за тежкотоварните камиони над 3.5 т и за автобусите. Това обясни Иван Георгиев, търговски директор на „Интелигентни трафик системи“ (TollPass) – фирмата, която отговаря за събирането на тол таксите.
Той обясни, че цената на километър за камионите и автобусите ще се определя на база на брутното тегло на автомобила, броя на осите, емисионния клас и класа на пътя, по който ще се движи превозното средство.
Отчитането се предвижда да става по два начина. „Едното отчитане ще става ръчно – на база на маршрутна карта. Водачът спира до мястото за продажба, избира си начална и крайна точка и предплаща услугата“, обясни Иван Георгиев.
Маршрутната карта ще може да се купува и онлайн, а водачът ще задава начална и крайна точка и откъде ще минава. От фирмата обаче не можаха да отговорят какво ще се случи, ако по някаква причина пътят, заложен в маршрутната карта, е затворен и трябва да се мине по друг. Според представителите на TollPass шофьорът ще трябва да си купи нова карта и прехвърлиха отговорността за този допълнителен разход към Агенция "Пътна инфраструктура".
Другият начин е автоматичното отчитане. При него в камиона се монтира бордово устройство, което е GPS базирано. То предава в реално време данни към централната система. Това устройство е подходящо за регулярно или ежедневни пътувания. Ще се предоставя на водачите срещу депозит, който ще се връща при връщане на устройството. Ще има обаче такса за обслужване.
„Другият възможен начин за заплащане е чрез GPS тракер, но той трябва да бъде сертифициран“, каза Георгиев.
Той каза още, че инвестицията на „Интелигентни трафик системи“ към момента е над 11 млн. лв. за електронните винетки до края на годината ще надвиши 15 млн. лв.