Дигиталните данъци са удар срещу потребителите

Технологичните компании няма да бъдат толкова засегнати

Вчера финансовият министър на Франция Бруно Льо Мер изпрати ясно послание към САЩ и останалия свят с приемането на допълнителния дигитален данък от 3%: „Франция решава сама за данъчните си правила“, пише CNBC.

Избирайки да действа самостоятелно в тази посока, Франция на практика задава тона на останалите държави от ЕС, които ще имат възможност да прилагат собствен подход при облагането на технологичните гиганти в Европа.

Няколко часа след гласуването на новия налог във Франция, Великобритания публикува свой собствен проект на предложение за 2% данък върху цифровите услуги.

Националните предложения идват след неуспеха през миналата година на ЕС да въведе единен цифров данък за корпорациите, тъй като имаше съществена съпротива от страна на Ирландия и Холандия.

Някои експерти се опасяват, че едностранният подход на Франция с цифровия данък ще има обратен ефект и в крайна сметка ще навреди на потребителите и на по-малките предприятия, които уж цели да защити.
„Този данък напълно ще пропусне целта си“, казва Александра Бал, експерт по данъците в ЕС от Vertex, доставчик на данъчен софтуер, цитирана от CNBC.

Данъчното облагане на Франция се фокусира върху около 30 компании, които генерират над 750 млн. евро годишни приходи от цифрови услуги, включително 25 млн. евро във Франция.

Льо Мер твърди, че мярката е необходима, за да могат интернет гигантите да платят „справедлив дял“ от данъците.

За разлика от данъка върху добавената стойност, Александра Бал смята, че данъкът върху цифровите услуги не цели да обременява потребителите. Това според нея е целенасочена мярка за три вида цифрови дейности:  онлайн реклама, онлайн посреднически дейности и продажба на потребителски данни. С други думи, данъкът е предназначен за големи фирми като Facebook, Google и Amazon.

Но проучване на Deloitte и консултантската фирма Taj, публикувано по-рано тази година, установи, че само 5% от тежестта на дигиталния данък ще падне върху големите интернет компании, към които е насочен той. Вместо това проучването казва, че потребителите ще поемат 55% от разходите, а 40% ще са за сметка на предприятията, които използват цифрови платформи.

Проучването показва, че Amazon например може да увеличи комисионата, която взима от търговците в своята платформа, което пък логично ще повиши цените за крайните клиенти.

Индустриалната група techUK предупреди за подобни последици от лансирания „цифров данък“ във Великобритания. „Данъкът много вероятно ще доведе до някои странни резултати, включително увеличаване на разходите, които ще бъдат прехвърлени върху потребителите, намаляване на инвестициите в научноизследователска и развойна дейност и намаляване на конкуренцията“, казва Джайлс Дерингто, директор в techUK.

Сам по себе си този 3-процентен данък, въведен във Франция, едва ли ще засегне приходите на големите технологични компании. Финансовото министерство на Франция цели да събра до 500 млн. евро годишно от него.

За сравнение, през първото тримесечие на годината Apple реализира продажби в Европа за над 13 млрд. долара, докато европейските приходи на Facebook са 3.65 млрд. долара за този период.

Франция твърди, че цифровият данък е временна мярка, докато се постигне по-широко споразумение между страните. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в момента преразглежда стъпките за модернизиране на данъчната система за цифровата икономика, но заяви, че няма да стигне до заключение до 2020 г. Френският данък се очаква да започне да действа до 21 дни и ще бъде прилаган със задна дата от януари 2019 г.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини