На първо четене: БДЖ губи монопола си след 2024 г.

От БСП не подкрепиха Законопроекта, защото „не се защитава националния превозвач“

Депутатите решиха на първо четене, че железопътните превозвачи от страните членки на ЕС имат право на достъп до железопътната инфраструктура у нас и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Това означава, че след 2024 г. БДЖ вече няма да е единственият играч на жп пазара и за обслужване на линии в страната ще могат да се борят всички потенциални български и чужди инвеститори. Освен това припомняме, че 2024 г. е срокът, отпуснат от Европейската комисия (ЕК) за финансиране на държавния превозвач с капиталов трансфер.

Промените в Закона за железопътния транспорт целят транспонирането на европейската директива. Според БСП обаче с тези промени България не защитава националния си превозвач.

„Чуждите превозвачи ще бъдат с нови влакове. В същото време БДЖ се отказа от закупуването на нови влакове, а се съгласи да взема под наем“, коментира депутатът от левицата Николай Тишев. Според него между първо и второ четене е необходима сериозна работа. „Европа иска от нас да приеме либерализацията на железопътния транспорт, а в същото време иска да приемем и пакета „Макрон“, допълни той. По думите на председателя на Транспортната комисия Халил Летифов обаче, дори транснационалните ни линии са губещи. „В същото време, идвайки тук чужд превозвач, няма да му се заплаща субсидия за превоз на пътници както на националния БДЖ“, заяви Летифов.

„Не мога да допусна, че държавата ще даде на един външен превозвач само изгодните линии, въпросът е ще можем ли да подобрим тази услуга, засягаща българските граждани“, уточни председателят на Транспортната комисия.

По думите на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов важното в Законопроекта е, че се дава право на правителството да избере кой да изпълнява обществената услуга. Той допълни, че това до 2024 г. ще бъде БДЖ. 


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | транспортна комисия | жп пазар | либерализиране на пазара

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ