Обществен борд ще решава кои пътища да се ремонтират с парите от тол такси

По думите на Олег Асенов приходите от е-винетки и тол такси могат да се използват само за изграждане и ремонт на пътища

Средствата, събирани от електронни винетки и от тол такси, могат да се използват само за изграждане и реконструкция на пътища. В обществения съвет за въвеждане на тол системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството решихме да направим обществен борд, който да решава всяка година за ремонта на кои пътни участъци ще се използват средствата от тол таксите. Това коментира проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ и бивш председател на Националното тол управление. 

Днес на среща с Камарата на автобусните превозвачи в Асеновград бяха представени т.нар. тол калкулатор и особеностите при покупка на маршрутна карта, чрез изнесен демонстрационен център. Тол калкулаторът дава възможност на превозвачите да изчислят на база тестови тарифи и тестовия обхват на тол системата разходите си за типичните маршрути и типичните си превозни средства. „Готови сме по предварителна заявка да направим изнесени демонстрационни центрове и в други региони за фирмите, които желаят да обучат служителите си“, коментира проф. Олег Асенов и допълни, че към момента вече са създадени четири демонстрационни центрове. Интерес към обучения и разяснения за тол системата са проявили фирми от Ямбол, Сливен и Велико Търново. 

В последните две седмици държавата „намести“ близо 1 млрд. лева от все още все още несъществуващите приходи от тол системата, които тя би трябвало да донесе през следващите три години. 416 млн. лв ще отидат за ремонт на пътища, които ще бъдат увредени от свлачища и срутища през следващите три години, а 420 млн. лв. от тол приходите ще бъдат инвестирани в ремонта на пътя между Мездра и Ботевград. Освен тях тол системата ще финансира и част от строителството на околовръстното на София, струващо общо 144 млн. лв.

Припомняме, че първоначално правителството очакваше 1.2 млрд. лв. годишно приходи от пътните такси, но според последните разчети и според зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков държавата ще събира по 600 млн. лв. на година. Според проф. Олег Асенов в заложените около 6000 км пътища, с които ще се стартира търговското опериране на тол системата, третокласните пътища са сведени до минимум. Все още не са ясни точните механизми за ценообразуване, както и конкретните тарифи за тола. Таксуването на камионите трябва да заработи напълно до 1 март 2020 г.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: АПИ | превозвачи | такси | тестове | МРРБ | тол система | транспортен бранш | Петя Аврамова