10 от най-дълго опериращите авиокомпании
Те са едни от първите в бранша и летят и до днес
Скоро пътническата авиация ще празнува своята 100-годишнина. През октомври 2019 г. ще бъде отбелязан 100-годишния юбилей на холандската кралица Вилхелмина, която дава "кралско" титла на малка авиокомпания-пионер. Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, по-известна с инициалите си KLM, днес е една от най-големите авиокомпании в Европа, както и една от най-емблематичните марки в авиационната индустрия.
Една корона се намира на видно място в емблемата й, но може би короната, която авиокомпанията носи с най-голяма гордост, е тази, че е най-старата авиокомпания в света днес.
Изненадващо за индустрия, известна със своята волатилност и финансова нестабилност, доста авиокомпании от тези героични ранни години на авиацията все още оцеляват в първоначалната си форма, разказва CNN.
Ето 10 от най-старите авиокомпании в света, които все още оперират:
1. KLM
Основана - 1919 г., Първи полет – май 1920 г.
Превозени пътници през първата година: 440
Превозени пътници през 2018 г .: 34,2 милиона
Като нация, която някога е имала най-голямата търговска флота в света, изглежда подходящо холандците да бъдат сред първите, които създават национална авиокомпания.
Въпреки че официално е основана през октомври 1919 г., новата авиокомпания не лети до края на 1920 г., когато четириместният De Havilland DH.16 прави първия полет до сега несъществуващото летище Кройдън в Лондон.
През 1924 г. KLM стартира услуга от Амстердам до Батавия (както тогава е била известна Джакарта), най-дългият въздушен маршрут в света по онова време.
2. Avianca
Година на основаване: 1919 г., Първи полет: 1919 г.
Пътници, превозени през 2018 г .: 30,5 млн.
Основана от германски имигранти в Баранкиля, Колумбия, през 1919 г., Avianca първоначално е била наречена SCADTA и експлоатира самолети Junkers F13.
През 1949 г. SCADTA се слива с другата колумбийска авиокомпания SACO (Servicio Aéreo Colombiano) и приема настоящото си име.
Днес, след като присъедини няколко авиокомпании от съседните страни, Avianca е една от най-големите авиокомпании в Латинска Америка, с флотилия от 173 самолета и мрежа от дъщерни дружества, които обхващат почти целия континент.
3. Qantas
Година на основаване: 1920 г.
Пътници, превозени през 2018 г .: 55,3 млн.
Малко хора извън Австралия знаят, че Qantas означава "въздушни услуги на Куинсланд и Северната територия".
Както показва името й, първоначалната цел на авиокомпанията е да обслужва тропическите и слабо населени земи на Северна Австралия.
Първият й самолет е Avro 504, биплан отпреди Първата световна война, който може да превози пилот и един пътник.
Qantas е национализиран от австралийското правителство след Втората световна война и отново приватизирана през 90-те години.
Нейната емблема с кенгуру се появява за първи път през 1944 г. и „придружава” авиокомпанията по време на експанзията в Азиатско-Тихоокеанския регион.
Днес Qantas остава де факто флагман на Австралия, както и най-голямата авиокомпания в страната и един от най-известните марки в световен мащаб.
4. Аерофлот
Година на основаване: 1923 г., Първи полет: юли 1923 г.
Пътници, превозени през 2018 г .: 55,7 млн.
Полет от Москва до Нижни Новгород, превозващ шест души (четирима пътници и двама членове на екипажа) на „Junkers F13“, бележи началото на националния авиопревозвач Съветския съюз, а по-късно и на Руската федерация.
Първоначално наречена Добролет, през 1932 г. е преименувана на Аерофлот, когато съветското правителство решило да обедини целия цивилен авиационен флот.
След Втората световна война "Аерофлот" се превръща в най-голямата авиокомпания в света, тъй като въздушният транспорт често е единственият начин за придвижване, за да се преодолеят обширните пространства на Съветския съюз.
През 1956 г. авиокомпанията въвежда Туполев (Ту-104), смятан за първия истински успешен реактивен самолет.
По време на студената война "Аерофлот" експлоатира Ил-62 на далечни разстояния, който прелита чак до Куба през Мурманск в Арктика, както и свръхзвуковия Туполев (Ту-144), отговорът на Съветския съюз на самолетите „Конкорд”.
След разпада на Съветския съюз, Аерофлот е разделена през 90-те години на няколко регионални авиокомпании, когато някои бивши съветски републики започват свои собствени авиоуслуги.
Ядрото на авиокомпанията остава под контрола на Русия като държавна собственост.
През първото десетилетие на 21-ви век Аерофлот претърпява мащабна трансформация както на услугите, така и на флота.
5. Czech Airlines (CSA)
Година на основаване: 1923 г., Първи полет: октомври 1923 г.
Пътници, превозени през 2018 г .: 2,9 млн.
Започнала като национална авиокомпания за тогава новосъздадената страна Чехословакия, дейността на Czech Airlines е прекъсната от Втората световна война, а по-късно авиокомпанията е възстановена от следвоенното комунистическо правителство.
През 1957 г. CSA става третата авиокомпания след BOAC и Аерофлот, която оперира със суперлайнери, когато е пуснат в експлоатация съветския Туполев Ту-104А.
Авиокомпанията е и първата, която осъществява самолетна връзка от Прага до Москва.
Тя е и първата авиокомпания, загубила капитан от ръцете на похитител в инцидент през 70-те години.
Подобно на много национални авиокомпании от бившия Източен блок, CSA е преименувана, преструктурирана и модернизирана през 90-те години.
Днес мажоритарен собственик на авиокомпанията ечешката група Travel Service.
6. Finnair
Година на основаване: 1923 г., Първи полет: март 1924 г.
Пътници, превозени през 2017 г .: 13,2 млн.
За онези, които някога са се чудили защо кодът на авиокомпанията на Finnair е "AY", това произлиза от името, което е използвала, преди да бъде преименувана на Finnair през 1953 г. - "Aero О /Y".
През първите 12 години авиокомпанията експлоатира само хидроплани, което е логичен избор, като се има предвид многото езера и водни басейни, които покриват повърхността на Финландия.
През 1983 г. тя става първата европейска авиокомпания, която лети без прекъсване до Токио със самолети DC-10.
Пет години по-късно Finnair е единствената европейска авиокомпания с директен полет между Европа и Китай.
7. Delta Air Lines
Година на основаване: 1924 г.
Пътници, превозени през 2018 г.: 192,5 млн.
Delta израства от една малка компания на американския до най-голямата авиокомпания в света по някои показатели.
Две важни корпоративни решения помагат за утвърждаването й на върха на световната авиолига - закупуването на Pan Am и европейските маршрути в началото на 90-те години и сливането й с Northwest Airlines през 2008 г.
Delta е една от най-големите авиокомпании в света по отношение на превозени пътници.
8. Tajik Air (до януари 2019 г.)
Година на основаване: 1924 г.
Пътници, превозени през 2017 г .: 356 000
Таджикистан, бивша съветска република, сгушена сред планините на Централна Азия, е едно от малкото места на Земята, където кацането на самолети става преди появата на автомобили и влакове.
Авиокомпанията оперира като една от регионалните дъщерни дружества на Аерофлот от десетилетия.
Тя става самостоятелна компания през 1924 г., възстановявайки независимостта си по същото време, както и нейната родна страна, в началото на 90-те години.
Авиокомпанията е преживяла Втората световна война и разпадането на Съветския съюз, но не и финансовата нестабилност през последните години и преустанови дейността си през януари 2019 г.
9. Air Serbia
Година на основаване: 1927 г.
Пътници, превозени през 2017 г .: 2,62 млн.
Air Serbia претендира да е наследник на няколко авиокомпании, които оперират като флагмани на Югославия (оттук и нейния код JU), започвайки от Aeroput през 1927 г. и Jat Airways през 1948 година.
През годините на Студената война, Jat разработва значителна пътна мрежа и закупува оборудване от Изтока и Запада, в съответствие със статута на Югославия.
След разпадането на Югославия, Jat става сръбския национален превозвач.
През 2013 г. Etihad закупи 49% дял от капитала на компанията, която след това се ангажира с мащабна операция по рекапитализация и ребрандиране, при която се възприе новото име Air Serbia.
10. Iberia
Година на основаване: 1927 г., Първи полет: декември 1927 г.
Пътници, превозени през 2017 г .: 54,9 млн.
Първо частна компания, Iberia е поставена под правителствен надзор и финансиране малко след старта си, осигурявайки пощенски транспорт между Мадрид и Барселона.
След оперативна пауза в началото на 30-те години на ХХ век, тя е възкресена с помощта на Германия, от националистите по време на Гражданската война в Испания.
След войната Iberia, сега твърдо в ръцете на правителството, се развива като испански национален превозвач.
През 1946 г. тя е първата авиокомпания, която лети между Европа и Южна Америка, регион, който остава в основата на дългогодишния бизнес на Iberia през цялата й история.
Авиокомпанията е приватизирана през 2001 г. и се слива с British Airways през 2010 г., за да създаде International Airlines Group.