Новата билетна система на БДЖ ще се забави незнайно докога

Обещанието на транспортния министър и на ръководството на холдинга бе тя да заработи напълно до края на юни

Снимка: Economic.bg/Краси Свраков
Въпреки че една от основните теми за БДЖ и транспортния министър Росен Желязков през тази година е дългоочакваната електронна билетна система в железниците, все още е неясно кога тя ще заработи реално. В средата на миналия месец Желязков заяви, че до края на юни ще се въведе резервационна система, която ще позволи закупуването на билети онлайн.

На 20 март тази година, по време на Комисията по транспорт в парламента, председателят на Съвета на директорите на „Холдинг  БДЖ“ Григори Григоров обясни, че през месец декември 2018 г., заедно с „Информационно обслужване“ е създаден съвместен график, така че всички нерешени въпроси по системата да бъдат разгледани и реализирани в срок до 30 юни.

„Така че смятаме, че през месец юли тази система ще има своята пълна функционалност, макар и не в целия обхват на компанията. Плановете в момента са в началото на април да започнат тестовете на резервациите за спалните места, а в началото на май да започнат тестовете за резервациите на всички останали бързи влакове“, коментира Григоров пред ресорната комисия тогава.

Тези срокове обаче реално не са спазени, защото новата система все още не работи с клиенти, а според самия превозвач част от нововъведенията още се тестват в реална среда и това ще продължи и през август. Вече дори са се появили технически проблеми, които са били решавани. Заради това се наложи временно да бъде преустановено издаването на запазени места за бързите влакове по основните направления в страната.

Потребители се оплакаха пред Economic.bg, че това е довело до хаос в някои от влаковете, както и до напрежение между пътниците за запазени места.

Дългоочакваната пълнофункционална билетна система реално трябва да надгради пилотния проект на БДЖ за купуване на билети онлайн, който бе осъществен през 2013 г. от държавната „Информационно обслужване“. Той обаче е силно ограничен до няколко определени влака, а освен това преди пътуване задължително трябва да се мине през каса, за да се чекира предварително принтирания онлайн билет. Това утежнява процедурата и не намалява опашките.

Новата система трябва да позволява закупуване онлайн на билети за всички влакове, но това ще стане постепенно, уточниха от БДЖ за Economic.bg.

За да се оптимизира напълно процесът и да не се налага закупилите онлайн билет да минават през каса, трябва да се въведат и валидиращи устройства във влаковете. От холдинга коментираха, че те ще бъдат тествани през август.

Освен това дружеството планира да инсталира 15 терминала за предварителна продажба на билети на 15 каси. По план те трябва да заработят през август. Чрез тях пътниците ще виждат схема на купетата и ще могат да си изберат място.

Пред Economic.bg от БДЖ обясниха, че системата е готова и се тества в реална среда. „Тя е в тестов период, като има график за всеки компонент от системата. Появиха се определени проблеми, които ако системата не беше тествана в реална среда, нямаше да се видят и коригират“, уточниха от дружеството.

Крайна дата, на която цялата система да заработи ефективно, все още няма.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | билети | резервации | онлайн система | валидиращи устройства