Държавата затяга контрола върху техническото състояние на автомобилите

Всеки автомобил в България ще трябва да има технически паспорт, който ще се издава след тежък основен преглед

Всеки автомобил в България ще трябва да има технически паспорт, който ще се издава след тежък основен преглед. В паспорта ще се вписва информацията, която и сега фигурира в регистрационния талон, плюс още много други данни - измервания от периодичните прегледи, промени в конструкцията, показания на километража, претърпени катастрофи и др.  

Това предвижда нов Законопроект за пътните превозни средства (ЗППС), който е пуснат за обществено обсъждане от Министерството на транспорта.

Припомняме, че преди повече от година Министерството на транспорта излезе с идея за разделяне на Закона за пътищата на три отделни, но след няколко обществени обсъждания те все още са на трупчета. В Проектозакона за превозните средства са записани много нови правила, такси и глоби, включително и такса за издаване на паспорта, която все още не е определена.

Паспортизацията на всички автомобили ще се прави в специални пунктове, които ще получават лиценз от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Те ще са различни от стандартните пунктове за периодични технически прегледи. Всеки нововнесен автомобил също първо ще трябва да се снабди с „лична карта“, преди да получи първа регистрация в България и табели от КАТ.

Обстойният преглед, издаването на удостоверение за него и след това на техническия паспорт ще се заплащат по тарифа, която ще бъде приета допълнително. Така собственикът на автомобила ще трябва да плати не само познатите разходи при регистрация в КАТ, но и предварителния преглед в техническия пункт, и паспорта, който държавната агенция ще издаде.

Още разходи

Цялата информация от паспортите на автомобилите ще бъде качена онлайн в информационна система, която отново ще е в ръцете на ИА „Автомобилна администрация“. Тази система също трябва да бъде изградена с пари от бюджета. В мотивите пише още, че парите за агенцията трябва да бъдат увеличени, което щяло да се компенсира от новите такси и глоби.

Очертава се и сериозно поскъпване на резервните части втора ръка, които са предпочитани от много шофьори с невисоки доходи. Проектът въвежда много строг регламент за сделките с такива авточасти, като глобите за продажби на черно достигат 7000 лева.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: закон | коли | паспорт | части | гуми | превозни средства | автосервиз