За 10 години Vivacom инвестира 2 млрд. лв. в мрежата си

Телекомът разкри плановете си за развитие в следващото десетилетие

През последните 10 години основните ни теми бяха осигуряване на свързаност и увеличаване на скорости и капацитети. За това време Vivacom инвестира почти 2 млрд. лв. в мрежата си. Това каза изпълнителният директор на компанията Атанас Добрев по време на бизнес закуска, на която бяха отчетени инвестициите и финансовите резултати, както и въвеждането на различни нови технологии и услуги., предаде Kmeta.bg.

Той и финансовият директор Асен Великов начертаха развитието на компанията в следващите 10 години.
„Сега с 4G мрежата предлагаме много по-добър мобилен глас“, каза Добрев. Той даде  пример за бързината, с която се променят технологиите. „Преди 10 години беше хитово да се използват апарати под марката „Блекбъри“, сега децата ни даже не са я чували. Преди 10 години основният бранд на българския пазар беше „Нокиа“, сега марката е с под 10% пазарен дял. Сега сме на прага на навлизането на изкуствения интелект и в телефоните ни. Правим умни градове, умни домове, умни бизнес услуги“, обясни Добрев.

Той разказа как през 2010 г. Vivacom пусна сателитна телевизия, през 2011 г. - цифрова телевизия, през 2013 г. - интерактивна телевизия. От 2014 г. с телекомът се е фокусирал в дигитализация на образованието, с различни инициативи за деца, учители и родители. През 2015 г. са пуснали първата мобилна телевизия, през 2016 г. - последни са пуснали 4G у нас, но за 4 месеца са осигурили най-доброто ѝ покритие в страната. През последните години налагат интерактивната телевизия като най-модерна услуга в този сегмент, сменят медните кабели с оптични.

„Клиентите ни в половината страна имат достъп до високоскоростни услуги. Предлагаме най-бързата мрежа, с най-голямо покритие. В 615 града сме изградили 4.5G мрежа, над 1 млн. домакинства имат оптика за по-бърз и стабилен интернет“, каза Асен Великов.

Атанас Добрев допълни, че вече предлагат и иновации в много различни сфери. Така общините могат да се възползват от услугата умен паркинг, която ще улеснява гражданите в реално време през телефона си да виждат къде в града има свободни места за паркиране. За целта на паркоместата се монтират датчици, които подават информация в реално време. На същия принцип може да се въведат и датчици на кофите за смет и общините да могат да следят в реално време колко са пълни контейнерите и кога сметосъбиращите фирми минават реално да извозват отпадъците. Все по-разпространено е и видеонаблюдението, което се въвежда в общините - то гарантира цялостно решение от различни камери за намаляване на престъпността, повече сигурност за гражданите и "очи", които следят на нарушители в бус лентите например.

Телекомът е изградил Wi-Fi мрежи в над 100 училища и е оборудвал 200 дигитални класни стаи. Целта е децата да бъдат обучавани по модерен начин и предметите да им бъдат интересни.

Асен Великов отчете 235 млн. лв. приходи в компанията за първото тримесечие на 2019 г., което е ръст с 5.5%.

Атанас Добрев повдигна леко завесата над новите услуги, над които работи компанията и които скоро ще са достъпни за хората. Повече и по-добри онлайн услуги, без да се налага клиентът да стъпва в магазина, е една от тях. „Може би след време магазините ще поемат по пътя на магазините за видеокасети и хартиени снимки“, начерта част от бъдещето изпълнителният директор на Vivacom. Той заяви, че в следващите 10 години ще се инвестира в 5G мрежата, в интернет на нещата (IoT), в облачните структури. По думите му ще имаме все повече телеком в ежедневието си - телемедицина, умни системи ще съветват лекарите при дадени симптоми и здравни показатели какви изследвания да се предпишат на пациент, ще управляваме камерите в домовете си през смартфоните си. Всичко това ще промени начина ни на работа, на пазаруване, на шофиране, на образование.

Стартирането на 5G у нас в момента буксува заради нуждата от промяна на правила и освобождаването на честоти от военните. Добрев обясни, че работят съвместно с КРС и транспортното министерство по отстраняване на пречките. Заради заети лицензи в момента телекомите не могат да инвестират в създаване на такава мрежа. „При лицензи на разумна цена, телекомите могат да инвестират 800 млн. лв. в такава мрежа в следващите 3 години“, каза още Добрев.

„В момента компанията не води разговори с потенциални инвеститори“, добави той, отговаряйки на спекулациите в медиите, че телекомът в момента преговаря с евентуален купувач.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Vivacom | Виваком | бъдещи планове | планове за развитие

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ