Бизнесът трябва да прави ежечасно анализи и да реагира адекватно на кризата

Сега е важно да помогнем на тези, които са на първа линия в болниците, казва собственикът на „ТЕСИ“ Жечко Кюркчиев

По инициатива на братята Жечко и Красен Кюркчиеви, собственици на „Фикосота“ и „ТЕСИ“, Стопанска камара-Шумен откри дарителска сметка за набиране на средства, които ще се използват за ограничаване на разпространението на коронавируса на територията на общината. Двамата предприемачи първи финансираха кампанията със 100 000 лева и призоваха да се включи местният бизнес. Парите от сметката ще се  използват за закупуване на консумативи и материали, медицинско оборудване, защитни облекла, набиране на доброволци и др.  Каква е мотивацията за подобна инициатива, какви мерки за ограничаване на негативните последици за бизнеса трябва да се предприемат и какви са прогнозите за изхода от извънредната ситуация, попитахме Жечко Кюркчиев, управител и собственик на „ТЕСИ”.

- Г-н Кюркчиев, „Фикосота“ и „ТЕСИ“ стартираха инициатива, достойна за адмирации – дарявате средства и консумативи в опит да ограничите разпространението на коронавируса в Област Шумен. Защо решихте да вложите средства и време в подобна инициатива? Знаем, че все още няма положителни случи в тази област.

- По-вярно е да се каже, че все още няма установени случаи. Не е сигурно, че вече няма такива в областта. С брат ми осъзнахме, че това, което ни се случва, е нещо, което може да се сравни само с една нова световна война като начин на проявление и като жертви. Когато се запиташ кои са воините на първата линия, които трябва самопожертвователно да ни помогнат да излезем победители от тази криза, отговорът е ясен – това са българските лекари, сестри, лаборанти и целия болничен персонал. Знаем колко динамично ще се развива тази ситуация и затова решихме, че е изключително важно да се акумулират средства на разположение; за да се обезпечат нуждите на хората, които работят в здравната система в Шумен, без да се минава през дългия и недотам ясен път на процедурите по ЗОП; за да помогнем на хората в града и в частност на хората, които работят в нашата група. Кметът на общината, г-н Христов откликна, както и г-н Тончев от страна на БСК, които и първи направиха вноска във фонда „Помогни сега“.

- Идеята Ви среща ли подкрепата и на други предприемачи в областта?

- Вярвам, че ще срещне. Днес е първият ден от откриване на сметката. Ще видим резултати в края на деня, но аз съм оптимист – предприемачите в Шумен, които познавам директно или задочно, са хора с отговорност и визия. Знам, че ще помогнат сега!

- Смятате ли, че може да се превърне в национална инициатива и има ли сили и възможности българският бизнес да задели средства за подобни разходи точно в този момент?

- Мисля, че вече има такава кампания. Знам, че българският бизнес милее за хората си и вярвам, че ако се организира такава кампания на национално ниво, също ще има добър подпомагащ ефект сега.

- Как гледате на обявеното извънредно положение в България и на планираното затваряне на почти всички търговски обекти в страната? Смятате ли, че това е правилният ход за справяне със заразата?

- Единствен правилен ход и малко закъснял. В компаниите от групата ни въведохме кризисни мерки преди повече от три седмици - закупихме предпазни средства, стартирахме ежедневен контрол на температурата, направихме и раздадохме листовки на всички служители как да се предпазват. Когато говорим за държавата е различно, сложно, трудно за управление и контрол, но да, виждаме, че това правят почти всички европейски държави в тези дни.

- Затварянето на голяма част от бизнеса неминуемо ще се отрази негативно на икономиката и стандарта на живот на хората. Колко време ще е необходимо след това, за да се възстановим от тази криза, според вашите прогнози?

- Ако притежавах способностите на гадател, щях да отговоря на този въпрос. Но именно затова е важно днес да се управлява бизнесът така, че да се минимизират щетите в максимална степен – а щети ще има неминуемо.

- Какви мерки трябва да предприеме, според Вас, държавата, за да подкрепи бизнеса и заетостта? Вече бяха обявени определени мерки, но те изглеждат твърде плахи.

- Мерките трябва да са адекватни на нуждите. Днес все още не е ясно каква ще е тоталната щета, но държавата трябва да се готви за подкрепа в следващите дни, максимум седмици. Конкретните нужди ще стават все по ясни – виждаме какво се случва в туристическия бранш, хотелиерство и ресторантьорство. Всички те ще дръпнат веригата на доставки надолу и тази криза ще обхване производители на храни и напитки, сервиз и строителството дори. Така че никой не трябва да се заблуждава - лошото предстои, но трябва ежечасно да се анализира ситуацията и да се вземат адекватни решения. Всичко това ще свърши един ден и ние отново ще се върнем към познатия и предпочитан ритъм на работа и социални контакти.

- Как се отразява извънредната ситуация на Вашия бизнес конкретно и какво планирате като противодействие? Планирате ли съкращения на персонал или ще използвате натрупаните резерви?

- Към днешна дата производствата ни са натоварени и регистрираме само малки закъснения в някои доставки на суровини, които не ни влияят. Това ще се промени вероятно още следващата седмица, ако се блокира движението на товарните камиони в Европа. Ние сме много диверсифицирани като бизнес, но когато всички пазари затворят, което преди два месеца изглеждаше „практически” невъзможно, ще предприемем съответните действия, като вярвам, че последното, което ще направим е да освобождаваме хора.

- Всяка криза освен да затваря врати, отваря и нови възможности. Къде ги виждате Вие? Може ли една такава извънредна ситуация да се окаже генератор за дигитален скок на българския бизнес, администрацията и на българите като цяло?

- Не зная какво визирате под дигитален скок. Безспорно възможности ще има. Най-вече трябва да се оцени важността да имаш партньори близо до себе си, а не в Азия, на които да разчиташ в такива моменти. Цената не е най-важния елемент в кризисна ситуация, а партньорството е безценно именно в тези дни. Относно дигитализацията – можете да продадете онлайн един прах за пране или бойлер, както и всякакви други стоки, но не можете да го произведете, без материалите да се докоснат от човешките ръце.

- Освен това изпитание за всички, къде виждате предизвикателствата в краткосрочен и дългосрочен план?

- Всяка криза оставя отпечатък, както в социален, така и в бизнес план. Вярвам, че тази може да бъде този катарзис, който да ни накара да оценим по различен начин всичко това, което сме правили до днес и да излезем по-мъдри и целеустремени в определянето на най-важните приоритети за обществото и бъдещето ни.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Фикосота | дарителска кампания | коронавирус | Теси | Жечко Кюркчиев