Пакетът „Мобилност“ мина на първо ниво в Съвета на ЕС
Това е още една междинна стъпка към утвърждаването на пакета
Пакетът „Мобилност“ беше одобрен от Комитета на постоянните представители (КОРПЕР) на Съвета на ЕС днес, съобщиха от там. Това означава, че новите задължения за превозвачите, срещу които протестира България и още няколко държави от Източна Европа, преминаха още една стъпка напред към окончателното им приемане.
След разглеждането на дадено предложение на ниво работна група към Съвета и постигане на принципно съгласие по всички или по преобладаващата част от въпросите, предложението се внася за разглеждане в Комитета на постоянните представители, който е помощен комитет към Съвета на ЕС. Приемането на пакета от Комитета не означава, че той вече е приет официално. Следва гласуване от Съвета на Европейския съюз, а след това и от Европарламента.
"Правилата, които одобрихме днес, са ясни, справедливи и приложими. Те ще подобрят условията на труд и социалните условия за водачите в професия, която трябва да стане по-привлекателна. Същевременно създаваме по-хармонизирани и стабилни условия за стопанска дейност на транспортните дружества, много от които са МСП. По-плавните процедури и уеднаквеното прилагане ще улеснят работата на водачите, предприятията и националните органи." Това заяви Тимо Харака, министър на транспорта и комуникациите на Финландия и председател на Съвета.
Текстовете са приети без промяна от последната „сделка“, която постигнаха Съветът, Комисията и Парламентът, в средата на месец декември. Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
В последствие, след последното заседание на Европейската комисия, което се проведе в началото на тази седмица, стана ясно, че ЕК не е напълно сигурна относно мярката за връщането на камионите на всеки 8 седмици, защото това може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.
„Последното гласуване в Комисията по транспорт след всички процедури по верификация на текстовете и правно прецизиране, ще е на 21 април 2020 г. След това отиваме в пленарна зала на ЕП гласуване второ четене през май месец. Оттам-нататък всички срокове предстои да се разберат. После ни очаква 18-месечен срок за влизане в сила на тези разпоредби. За нас ще тече срокът за предявяване на иск, а за ЕК оценката за въздействие от мярката“. Това обясни транспортният ни министър Росен Желязков в изявление до медиите преди дни.