Пандемията удвои поръчките на доставчика на храна Delivery Hero
Компанията добавя нови обекти и е оптимист за развитието на пазара
Световният гигант за поръчка и доставка на храни Delivery Hero, от който част е и Foodpanda България, отчете двоен ръст на поръчките и приходите на фона на пандемията COVID-19 и ограниченията, които принудиха голяма част от хората по цял свят да си останат вкъщи.
От компанията заявиха, че през първото тримесечие на 2020 г. поръчките почти са се удвоили (+92%) до 239 милиона, спрямо 125 милиона преди година, надминавайки очакванията за растеж. Заради пандемията спад от 9 милиона поръчки е усетен в средата на месец март.
Първоначалният отрицателен ефект на COVID-19 бе бързо потушен, като през последните 3 седмици на март се присъединиха над 50 000 ресторанта и 1500 магазина за хранителни стоки и други местни предприятия, в световен мащаб. В резултат на това Delivery Hero постигна бързо възстановяване и значително разрастване на новите клиенти, с увеличение от 10% от началото на март 2020 г.
Търсенето расте
Търсенето на хранителни стоки се увеличи значително в резултат на пандемията COVID-19, казват от платформата и добавят, че работят с общо 500 хил. ресторанта, а само за март са добавили 1500 нови обекти, аптеки и хрантелни магазини в държавите, в които оперират.
В Европа, Delivery Hero отбеляза ръст на поръчките от 33% на годишна база, до 25 милиона поръчки през първото тримесечие на 2020 г. (спрямо 19 милиона през първото тримесечие на 2019 г., за сравнение), въпреки ефектите от мерките на Covid-19.
Делът на собствената доставка в общите поръчки беше 19%. Брутната стойност на стоките (GMV) нараства с 40% на годишна база до 321 милиона евро (при 232 млн. евро през Q1 2019), а приходите с 58% на годишна база до 58 милиона евро (Q1 2019: 37 милиона евро) през първото тримесечие на 2020 г. при постоянна валутна база.
Пазарите в Гърция и на Балканите също отчитат рязко увеличение на поръчките и придобиванията през последните седмици на първото тримесечие след първоначалния спад. От Foodpanda България също се хвалят с добри резултати. „Имахме силен старт на годината с впечатляващ растеж в обема на поръчките и увеличено привличане на клиенти“, каза изпълнителният директор, Ивайло Нецов. Той обясни, че развитието на дружеството в страната ни включва въвеждането на категорията за бърза търговия с доставка на хранителни стоки и други артикули за по-малко от час. „Ние подкрепяме местните общности и ресторанти в България в този кризисен период, като предлагаме безконтактна доставка и разширяване обсега на доставка“, добавя Нецов.
Без промяна в перспективите
Пандемията COVID-19 се развива бързо и пазарите са засегнати по различни начини в световен мащаб. Глобалната настройка на Delivery Hero и способността бързо да се адаптира към потенциалните дългосрочни промени в поведението на клиентите я поставиха в силна позиция да продължи да постига своите цели. Компанията очаква ръстът на привличането на клиенти да се ускори значително, тъй като пандемията води до разширяване на потребителите извън типичните предишни демографски сегменти. Това от своя страна разширява пазарната възможност за доставка на храна онлайн в дългосрочен план.
Delivery Hero продължава да очаква приходите през фискалната 2020 г. да бъдат между 2.4 и 2.6 милиарда евро, което отразява темп на растеж от около 70% на годишна база. Коригираната група на оперативната печалба /EBITDA/ се очаква да бъде между - 14% до - 18%. Това включва до 50 милиона евро отрицателно въздействие върху коригираната EBITDA в Близкия Изток и Северна Африка за цялата 2020 година, в резултат на разходите, свързани с COVID-19.
Тези разходи, свързани с COVID-19, ще бъдат поети според групови указания. Гъвкавостта на предварително обявените допълнителни инвестиции до 200 милиона евро има за цел да удължи опортюнистично лидерските позиции на Delivery Hero, когато това се наложи. Коригираната оперативна печалба EBITDA за Близкия Изток и Северна Африка се очаква да остане по-висока през 2020 г., отколкото през 2019 г. и се очаква да остане безпроблемна за Европа през цялата 2020 година.
Силен растеж в (q-commerce)
На фона на значителна промяна в поведението на клиентите и нарастващото значение на новите категории като хранителни стоки и фармацевтични продукти, Delivery Hero е пионер в категорията за бърза търговия (q-commerce) – следващото развитие на електронната търговия. Q-commerce осигурява ултра бързи доставки, като Delivery Hero е постигнал срокове за доставка от по-малко от 20 минути.
Компанията има повече от 100 склада или така наречени облачни магазини в Близкия Изток, Северна Африка, Азия и Америка и това доведе до значително увеличение както на поръчките, така и на новите клиенти.
Тази бързо растяща категория предлага подобрен избор по всяко време на деня и подходяща за малки домакинства. Достъпността и рентабилността се постигат чрез технология, автоматизация и подбор на данни, с цел подобряване на потребителското преживяване.
Предимството на q-commerce е по-бързата доставка, водеща до висока удовлетвореност на клиентите, което доведе до 218% месечен ръст на придобиванията на клиенти и 26% ръст на поръчките през март. Delivery Hero постигна това поради скока в търсенето на онлайн доставка по време на социално дистанциране и с почти нулев разход за маркетинг. Пазарът на q-търговия предлага значителен потенциал за продължителен растеж на Delivery Hero, като прогнозният размер в рамките на пазарите на компанията е 56 милиарда евро до 2030 г. и 448 милиарда евро в световен мащаб.
COVID-19: Адаптиране към новата реалност
Delivery Hero следи за обслужването да става съобразно всички изисквания за безопасност заради пандемията COVID-19 – включително, като е внедрила безконтактна доставка, безконтактни плащания и повишени хигиенни стандарти.
За да поддържа местния бизнес да работи през икономически трудни времена, Delivery Hero подкрепи ликвидността на бизнеса, като увеличи честотата на изплащанията към партньорите си. Наскоро компанията стартира и програма за подкрепа от 3 милиона евро, за да осигури на доставчиците финансова помощ по време на пандемията.
Delivery Hero е водеща в света платформа за доставки. Компанията държи силна позиция в 36 от 42 държави, в които оперира - Европа, Латинска Америка, Азиатско-Тихоокеанския регион, Близкия Изток и Северна Африка по отношение на ресторанти, активни потребители, поръчки, онлайн и мобилни платформи. Компанията развива собствена услуга за доставка в над 530 града по целия свят. Със седалище в Берлин, Германия, компанията има над 22 000 служители.