Правителството одобри 1.4 млрд. лв. за последните 89 км от магистрала „Хемус“

Отсечката ще се строи отново от държавната „Автомагистрали“ ЕАД, без да се организират публични търгове

Петя Аврамова, регионален министър
Петя Аврамова, регионален министър
Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков

След като през декември 2018 г., точно в дните преди празниците, правителството одобри с постановление 1.34 млрд. лв. за строежа на магистрала „Хемус“ от „Боаза“ до връзката с пътя Русе-Велико Търново, днес държавата одобри още 1.38 млрд. лв. С тези пари ще се строят последните 89 км от магистралата – до с. Белокопитово. След завършването им магистралният път до Варна ще бъде готова напълно, а според плана на правителството това ще се случи през 2024 г.

С днешното си решение Министерският съвет увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) може да поеме през 2019 г.

Както и при 134-километровият участък от „Боаза“ до пътя Русе-Велико Търново, и сега за изпълнител се назначава без търг държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД. Тя от своя страната наема подизпълнители, като по този начин те не минават през търгови процедури.

МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Агенция „Пътна инфраструктура“ също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството. Поради тази причина може да се използва вратичката в Закона за обществените поръчки, приложими за публичните възложители, и да не се провеждат публични търгове.

Одобрената днес сума, която в по-голямата си част ще дойде от натрупания излишък в бюджета, който към този момент е около 1 млрд. лв., ще се изразходва за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в отсечката в периода до 2022 г. От тях 483 млн. лв. се отпускат по бюджета на МРРБ за 2019 г. за предстоящи плащания.

Цялостното доизграждане на АМ „Хемус“ е основен приоритет в Управленската програма на правителството, тъй като то смята, че бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна.

В момента в експлоатация са участъците от София до „Боаза“ и от с. Белокопитово до Варна, с обща дължина от около 180 км, припомнят от МС.

Изграждането на АМ „Хемус“ е разделено на девет участъка – първите шест са част от 134-километровата отсечка от „Боаза“ до връзката с пътя Русе-Велико Търново, а другите три – от сега одобрените 1.38 млрд. лв. за 89-те километра от „Боаза“ до с. Белокопитово.

  • Участък 1 е с дължина 15.26 км. Започва от „Боаза“, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с път III-307 Луковит-Угърчин (км 87+800 до км 103+060), включително пътен възел „Дерманци“;
  • Участък 2 е 19.2 км. Той е от края на пътен възел „Дерманци“ - при пресичане с път III-307 Луковит-Угърчин, до връзката с път III-3005 Радювене-Катунец, включително пътен възел „Каленик“ (от км 103+060 до км 122+260);
  • Участък 3 е 17.08 км. Той ще започва от края на пътен възел „Каленик“ при пресичането с път III-3005 Радовене-Катунец до връзката с път II-35 Плевен-Ловеч, включително и п. в. „Плевен“ (от км 122+260 до км 139+340);
  • Участък 4 е 26.8 км. Той е от края на пътен възел „Плевен“ при пресичане с път II-35 Плевен-Ловеч до път III-301 Летница-Ловеч, включително пътен възел „Летница“ (от км 139+340 до км 166+144.09);
  • Участък 5 е 23.2 км. Той е от края на пътен възел „Летница“ при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово-Павликени, включително и пътния възел (от км 166+144,09 до км 189+344);
  • Участък 6 е 32.6 км. Започва от края на пътния възел на път III-303 Павликени-Левски до път 1-5 Русе-Велико Търново, включително и пътния възел (от км 189+344 до км 222+000);
  • Участък 7 е 43.6 км. Той е след пресичането на път I-5 Русе-Велико Търново до км 265-ти км при пресичането с път II-51 Бяла-Търговище;
  • Участък 8 – 33.5 км. Отсечката е след пресичането с път II-51 Бяла - Търговище и е до връзката с път II-49 Търговище-Разград;
  • Участък 9 – 11.9 км. Този участък е от пресичането с път II-49 и до изграждащия се в момента участък Белокопитово-Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102).




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: магистрала Хемус | Петя Аврамова | пари от бюджета

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини