След 31 януари всъщност започват големите битки около Brexit

Шест са областите, в които се очертава сблъсък между Обединеното кралство и различни страни членки на ЕС

Снимка: БТА
Със започването на финалната фаза от процеса по излизането на Великобритания от ЕС, Блокът се подготвя да води най-сложните преговори в историята си: бъдещите си отношения с Кралството.

Очертава се по-голяма и по-сложна битка, отколкото политическите битки относно решението дали Великобритания да напусне ЕС, пише Bloomberg в свой анализ за Brexit. Спорове предстоят по всякакви теми – от свободна търговия до сътрудничество в областта на сигурността. Едно потенциално споразумение между ЕС и Великобритания ще изисква одобрението на всички 27 оставащи страни членки, а всички те искат се възползват от преговорите, за да удовлетворят поне отчасти своите различни национални интереси.

Британският премиер Борис Джонсън направи постигането на споразумение с Брюксел още по-трудно, обещавайки да използва Brexit като възможност за скъсване с правилата на ЕС, които той определя като пречещи. Решението му да си остави само 11 месеца за договаряне на свободна търговия с ЕС в останалите европейски столици се приема като знак, че той възнамерява да се стреми единствено към ограничено споразумение с ЕС, а не към всеобхватно.

„Сега вече ще имаме конкурент пред входната ни врата. Конкурент, който ще се стреми да покаже с какво разполага пред вратата ни“, коментира миналата седмица германският канцлер Ангела Меркел.


Графика: Страните членки на ЕС, които са най-големите износители към Великобритания

Повечето страни членки на ЕС настояват, че споделят един общ дневен ред за наближаващите нови преговори. Те искат в бъдещите им търговски отношения с Обединеното кралство митата да са нулеви и да няма квоти за вноса и износа на стоки. Държавите от Блока също така искат да запазят интегритета на европейския единен пазар и да защитят регулаторните стандарти, които осигуряват равнопоставеност помежду им. Всички страни членки обаче си имат свои индивидуални червени линии за преговорите.

Кратък срок

На пръв поглед изглежда, че ЕС има преимуществото при каквито и да било преговори, като се имат предвид предимствата, които дава достъпът до гигантския единен пазар на Блока. След това идва фактът, че Великобритания ще трябва да постигне съгласие с Брюксел по теми, които излизат далеч извън рамките на търговията – сътрудничество в сферата на сигурността и авиационните правила, например.

„Всичко това трябва да бъде координирано, за да максимизираме тежестта си при преговорите“, коментира тази седмица Сабин Уейланд, главен директор по въпросите за търговията в Европейската комисия.

Съкратеният от Джонсън срок за преговори обаче може да изложи на риск стратегията „Всичко или нищо“ на Блока. Ако няма достатъчно време за дискусии по всички теми едновременно, ЕС ще бъде принуден да избере на кои въпроси да се съсредоточи приоритетно – ход, който би разгневил някои страни членки.

„Времето е много малко“, заяви по-рано този месец председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. „Ще поставим конкретен акцент върху онези проблеми, които са най-наболели в края на 2020 г., ако не бъдат решени по-рано. Това са въпроси, по които няма нито международна правна рамка, на която да се позовем, нито възможност за предприемане на едностранни мерки в случай на спешност“, добави тя.

Дори и срокът да е кратък, всяка една страна членка ще иска да защитава собствените си индустриални интереси.

Автомобилостроене

Политици в Германия, Полша, Австрия, Румъния и Чехия се обединиха, че автомобилите и авточастите са един от най-важните сектори, които трябва да бъдат защитени.


Графика: Германия изнася към Великобритания над 5 пъти повече автомобили, отколкото Великобритания към Германия

През 2018 г. Обединеното кралство е внесло от Стария континент почти 1.5 млн. коли на обща стойност 35 млрд. евро, произведени от германски, френски и италиански брандове. Част от производството на базираната в Мюнхен BMW AG е разположено във Великобритания. Каквито и да било нови митнически бариери биха засегнали сложните вериги за доставки по света на автоиндустрията.

Селско стопанство

Тази тема бе подчертана от Франция, Италия, Дания и Латвия. Селското стопанство е толкова фундаментално в търговските отношения между Великобритания и ЕС, че е трудно човек да си представи, че този сектор няма да бъде включен в бъдещото споразумение помежду им. Въпросът е доколко подробно споразумение може да бъде постигнато за месеци.

Днес европейските страни членки се наслаждават на свободен достъп до британските селскостопански пазари и това ще е нещо, което те ще искат да продължи, но не и на всяка цена. Ако Великобритания понижи стандартите си за безопасността на храните, за да постигне търговски споразумения с държави извън ЕС, в частност САЩ, постигането на сделка между Лондон и Брюксел ще бъде сложна задача.

Рибарство

Какво ще се случи в тази област е основно опасение за Ирландия, Холандия, Франция и Испания. Париж вече превърна достъпа до британските води в основно свое искане, свързано с Brexit. Правителството в Лондон обаче вече е обещало да напусне Общата политика за рибарството на ЕС и да защити собствената си рибарска индустрия чрез възстановяване на контрола върху териториалните води.

Гибралтар

Обстоятелството, че скалистият проток, който представлява западен вход в Средиземно море, принадлежи на Великобритания, е болезнена тема за Испания от почти три века насам. Докато в момента в Мадрид се разпорежда временно правителство, която и партия или партии да сформират постоянно такова, те може да се стремят да използват необичайния статут на протока като лост за влияние в търговските преговори с Великобритания.

Ирландия

Република Ирландия е особено чувствителна по темата за Brexit. Тя е единствената страна членка на ЕС, която споделя сухопътна граница с Обединеното кралство. Между двете държави за една седмица се извършва търговия за около 1 млрд. евро.

Споразумението за оттегляне на Великобритания от ЕС засега съдържа клауза, чрез която ще се избегне повторната поява на твърда граница между Република Ирландия и Северна Ирландия, която е съставна част от Обединеното кралство – граница, която би обезобразила острова, който делят двете Ирландии. С цел постигането на компромис за всеобхватно търговско споразумение между Лондон и Брюксел тази клауза обаче би могла да бъде пожертвана.

Сигурност

В една все по-несигурно геополитическа среда, белязана от кибератаки и тероризъм, ЕС и Великобритания засега са заявили, че възнамеряват да си сътрудничат тясно в областта на сигурността. Като една военна сила с широки възможности за разузнаване, Великобритания има по-голямата тежест по тази тема.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Великобритания | Лондон | ЕС | Брюксел | свободна търговия | Борис Джонсън | търговско споразумение | Европейски съюз | страни членки | споразумение за Brexit | твърд Брекзит

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини