Стартъпи за храни от ново поколение бяха отличени в програмата Dare to Scale

Програмата за растеж на Endeavor излъчва компаниите с най-голям потенциал за глобален растеж

Снимка: Unsplash
Пилотното издание на програмата за растеж Dare to Scale на глобалната мрежа Endeavor отличи трите български стартъпа с най-голям потенциал за международен растеж. Това са Frudada (първо място), Cheese the Queen (второ място) и More Noir (трето място). 

Въпреки че бизнес секторът не беше от значение при избора на най-перспективните компании за глобална експанзия, впечатление прави, че две от трите отличени развиват хранителни продукти от ново поколение. Frudada произвежда висококачествени и здравословни растителни напитки и сладоледи, а Cheese the Queen – здравословни растителни храни от кашу и пробиотик, заместители на сиренето. 

На кулминационния Demo Day от програмата Dare to Scale всички общо 10 участници получиха възможност да представят своите бизнеси в рамките на 5 минути пред петчленно жури в състав: Росен Плевнелиев (президент на България за периода 2012-2017 г.), Димитър Шуманов (изпълнителен директор и главен финансов директор на Пощенска банка), Виктор Билянски (съосновател на ScaleFocus), Байко Таков (изпълнителен директор на агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия) и Сабина Гьошева (съосновател на BY FAR). 

България е на пето място по затлъстяване в Европейския съюз, а една трета от младежите у нас са с наднормено тегло. „Масово по магазините намираме продукти с изкуствени подсладители и оцветители, отколкото реални хранителни съставки“, коментира Цветелина Пешева, съосновател на Frudada. 

Компанията стартира през 2016 г. като семеен проект, роден от предизвикателствата на новото време. „Нашата мисия е да подпомагаме хората в грижата за себе си по един вкусен, лесен и достъпен начин“, обясни Пешева. 

Общият пазар, на който компанията оперира в България, през 2018 г. се оценява на 70 млн. лв. и е доминиран от десетина големи играча. „Мисля, че вече сме в първата петица при натуралните сокове, а в смути сегмента сме номер едно“, изтъкна тя. Компанията е пораснала с над 200% от създаването си и очаква ръст от 20-30% през идните години. През 2020 г. се очаква масирана експанзия на родния пазар и увеличаване на дела в съседните държави. Frudada има и социални мисии, важни не само за самата нея, но и за целия сектор. 

Организацията иска да помогне за отглеждането на плодове, наемайки се да изкупува продукцията на партньорите си. Планира се създаването на хъб за тестване на нови чужди продукти и здравословни киоски – нещо като алтернативна лафка, в близост до училища. 

Chees the Queen пък е компания за деликатесни супер храни. „Най-вече вярваме в еволюцията и в това, че еволюирайки с начина си на живот, е добре и нашата храна да еволюира, за да ни дава нужната стойност и енергия“, коментира Вера Тинкова, основател на компанията. Тя също обръща внимание на хранителните проблеми и непоносимости сред хората. 

Първата линия храни на компанията е от ферментирали зрели ядки кашу, което помага ефективното усвояване на ценни макронутриенти, пробиотици и ензими. Кашуто е избрано заради специфичния му характер на ядка-хамелеон – заради консистенцията си тя позволява от нея да се правят най-различни други видове продукти. 

Пазарът се развива изключително бързо и се очаква в следващите 3 години да достигне 30 млрд. долара. „Надявам се дотогава да сме взели една доста стабилна позиция на него“, коментира Вера Тинкова.

Що се отнася до More Noir, компанията прави съвременни бански костюми, чиято идея е да разчупи остарелия стереотип за жени, изглеждащи по-скоро съблечени на плажа. Продуктът им се фокусира във високия сегмент. А в добавка на интересните дизайни, трябва да се спомене и това, че компанията залага на използването на 100% рециклирана ликра, малки и локални производства. 

Програмата Dare to Scale е първата по рода си в България, насочена към бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си. Пилотното ѝ издание се реализира съвместно с Пощенска банка и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании ScaleFocus и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.

Dare to Scale е 4-месечна програма и ще се проведе от септември до декември 2019 г. През този период предприемачите от десетте компании в програмата ще преминат през специализирани обучения и интерактивни сесии, водени от успешни предприемачи и лидери от мрежата на Endeavor. В обучението са заложени основните области, от които всяка успешна компания има нужда – управление на организацията, маркетинг, продажби, финансово планиране и набиране на капитал. Програмата ще се провежда в София.





Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини