Възможно е „бонус-малус“ да влезе в сила само за леките коли
Въвеждането ѝ за автобусите и камионите може да се отложи, докато се изгладят разногласията с конфедерацията на превозвачите
~ 2 мин.
Възможно е системата „Бонус-малус“ да влезе в сила първо за леките автомобили, а впоследствие за камионите и автобусите. Това каза председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов в ефира на bTV.
Коментарът му дойде по повод думи от края на декември миналата година на председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова, че е абсурдно, ако един от шофьорите на даден автобус или камион има извършени нарушения, заради него на превозното средство да се начислява най-висок малус. Тя напомни, че при класическата „Бонус-малус“ система, малус се начислява постепенно, на база натрупани констатирани нарушения.
„До 15 януари ще бъдем проактивни с Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта да изготвим окончателния вариант на наредбата за новата система, за да отговорим на обществените изисквания“, каза Бойко Атанасов и подчерта, че системата „Бонус-малус“ може да влезе в сила поетапно – първо за леките автомобили и по-късно за тежкотоварните.
„Аз се ангажирам, че специално за тежкотоварните автомобили и автобусите ще бъда проактивен, ще направим среща със съответните асоциации и вярвам, че ще намерим диалог към правилното решение. Възможно е системата „Бонус-малус“ да влезе в сила поетапно, ние сме готови на всякакъв вариант, важното е системата да бъде работеща“, заяви председателят на КФН.
Атанасов напомни, че въвеждането на новата система за изчисляването на премията за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ е ангажимент на България по националната програма за реформи „Европа 2020“. Държавата ни е вече единствената в ЕС, която няма такава системата.
Между 5 и 7 години ще са необходими за получаването на „бонус“ по новата система и съответно за понижаване на премията за застраховка „Гражданска отговорност“, докато „малусът“, или поскъпването на застраховката, ще се случва веднага. КФН е предложила два варианта за „Бонус-малус“ – с 15 и 20 скали. Ако се приеме тази с 15, „бонусът“ ще идва след 5 години, а ако се приеме тази 20 – след 7 години.
На въпрос справедливо ли е поевтиняването на задължителната застраховка да се случва след толкова години на фона на заложеното незабавно поскъпване в случай на нарушения Атанасов отговори: „Справедливо ли е това, че в момента добросъвестните водачи плащат толкова, колкото и недобросъвестните? Справедливо ли е, ако правим промяна в поведението като цяло за плащане от сегашното положение? Справедливо ли е, ако имаме възможност да спасим човешки живот, да не се опитаме да го направим?“.
„Ние говорим за 5 до 7 години, но всъщност, гледайки скалата, през първите 2 години ще се взимат 20% от бонуса, като след това премията ще се понижава с по 1%“, добави председателят на КФН.
Неговата теза е, че трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или просто водач на превозното средство, да носи персонално своята отговорност. Извън това правило, собственикът на даден автомобил ще носи отговорност единствено, ако позволи водач, който не е вписан в застраховката „Гражданска отговорност“ на колата, да я шофира.
При продажба на автомобила натрупаните „бонус“ или „малус“ точки няма да се унаследяват от новия собственик.
Коментарът му дойде по повод думи от края на декември миналата година на председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова, че е абсурдно, ако един от шофьорите на даден автобус или камион има извършени нарушения, заради него на превозното средство да се начислява най-висок малус. Тя напомни, че при класическата „Бонус-малус“ система, малус се начислява постепенно, на база натрупани констатирани нарушения.
„До 15 януари ще бъдем проактивни с Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта да изготвим окончателния вариант на наредбата за новата система, за да отговорим на обществените изисквания“, каза Бойко Атанасов и подчерта, че системата „Бонус-малус“ може да влезе в сила поетапно – първо за леките автомобили и по-късно за тежкотоварните.
„Аз се ангажирам, че специално за тежкотоварните автомобили и автобусите ще бъда проактивен, ще направим среща със съответните асоциации и вярвам, че ще намерим диалог към правилното решение. Възможно е системата „Бонус-малус“ да влезе в сила поетапно, ние сме готови на всякакъв вариант, важното е системата да бъде работеща“, заяви председателят на КФН.
Атанасов напомни, че въвеждането на новата система за изчисляването на премията за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ е ангажимент на България по националната програма за реформи „Европа 2020“. Държавата ни е вече единствената в ЕС, която няма такава системата.
Между 5 и 7 години ще са необходими за получаването на „бонус“ по новата система и съответно за понижаване на премията за застраховка „Гражданска отговорност“, докато „малусът“, или поскъпването на застраховката, ще се случва веднага. КФН е предложила два варианта за „Бонус-малус“ – с 15 и 20 скали. Ако се приеме тази с 15, „бонусът“ ще идва след 5 години, а ако се приеме тази 20 – след 7 години.
На въпрос справедливо ли е поевтиняването на задължителната застраховка да се случва след толкова години на фона на заложеното незабавно поскъпване в случай на нарушения Атанасов отговори: „Справедливо ли е това, че в момента добросъвестните водачи плащат толкова, колкото и недобросъвестните? Справедливо ли е, ако правим промяна в поведението като цяло за плащане от сегашното положение? Справедливо ли е, ако имаме възможност да спасим човешки живот, да не се опитаме да го направим?“.
„Ние говорим за 5 до 7 години, но всъщност, гледайки скалата, през първите 2 години ще се взимат 20% от бонуса, като след това премията ще се понижава с по 1%“, добави председателят на КФН.
Неговата теза е, че трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или просто водач на превозното средство, да носи персонално своята отговорност. Извън това правило, собственикът на даден автомобил ще носи отговорност единствено, ако позволи водач, който не е вписан в застраховката „Гражданска отговорност“ на колата, да я шофира.
При продажба на автомобила натрупаните „бонус“ или „малус“ точки няма да се унаследяват от новия собственик.