Лични финанси
388
Защо супермаркетите строят „тъмни магазини“
В магазините става \"задръстване\" от хора, обработващи онлайн поръчки
10453
~ 3 мин. четене
Големите супермаркети в Америка са изправени пред ново предизвикателство: пътеките между щандовете с хранителни стоки в магазините не са подходящи за посрещане на нарастващото търсене на онлайн поръчки.
Така Walmart, Albertsons, Stop & Shop, Meijer, Hy-Vee и други изграждат автоматизирани мини-складове вътре в магазините си и отварят "тъмни магазини" - места, които приличат на супермаркети, но са затворени за клиентите - за да извършват доставки и да подготвят поръчки.
Въпреки че днес само около 5% от купувачите в САЩ купуват своите хранителни стоки онлайн, анализаторите очакват този брой да нарасне през следващите години.
Walmart е обучила повече от 30 000 работници, за да изпълняват поръчките за закупени онлайн хранителни стоки, но в някои случаи това е довело до задръстени пътеки с работници в собствените магазини на веригата по време на пиковите пазарни часове, като например почивните дни, разказва CNN.
Шефът на Walmart за САЩ Грег Форан по-рано тази година каза, че служител му се оплакал: „Мразя да пазарувам в магазина в неделя, опитвайки се да се размина по пътеките“.
В магазините за хранителни стоки, които си партнират с услуги за доставка на трети страни, често „в магазина има толкова хора, които избират поръчки, колкото са и пазаруващите на място клиенти“, казва Бил Бишоп, съосновател на консултантската фирма за търговия на дребно с хранителни стоки Brick Meets Click.
Маржовете на хранителни магазини са строги. А работниците да събират, пакетират и доставят е скъпо за веригите. Ето защо те се стремят към технологията, за да намалят разходите и да се предпазят "задръстване" в магазините.
Микроцентрове за изпълнение на доставки
Albertsons и Stop & Shop тестват автоматизирани „микроцентрове за изпълнение на доставки“ в задната част на собствените си магазини. В два магазина Albertsons използва роботи, за да подготвя поръчки на клиенти, което ускорява процеса.
Stop & Shop, собственост на холандската Ahold Delhaize, изгражда напълно автоматизиран център за изпълнение на поръчки на 12 000 кв. фута в задната част на магазин в Уиндзор, Кънектикът, за доставки в района на Хартфорд. Stop & Shop предлага доставка чрез своята онлайн услуга Peapod.
Meijer обяви този месец, че също така ще започне да тества микроизпълнение с логистична компания, за да "увеличи максимално пространството в нашите магазини" и да разшири онлайн опциите, каза Сид Ханда, директор на стратегическите инициативи на веригата за доставки.
А в Салем, Ню Хемпшир, Walmart тества пилотно система с автономни колички, които събират поръчки с хранителни стоки за клиентите и ги пренасят до работници от Walmart, които след това ги подготвят за доставка или получаване на място.
Някои анализатори казват, че тези модели са предимство пред големите, централизирани складове, които често са разположени по-далеч от клиентите, отколкото самите магазини. Ето защо микроцентровете за изпълнение на поръчки могат да спестят на търговските вериги разходи за доставка, според експертите.
Кристофър Мандевил, анализатор в Jefferies, изчислява, че разходите за доставка на хранителни стоки от централните складове обикновено са около два пъти по-високи от използването на микроцентрове в магазините.
Търговците на хранителните стоки също така изнасят процеса по получаване на стоките изцяло извън магазините и тестват т.нар. "тъмни магазини". Някои тъмни магазини разполагат с автоматизация, докато други все още работят с екип служители, за дакоито извършат целия избор на стоки, закупени онлайн.
"Тъмните магазини" в сектора на хранителните стоки са нововъзникваща тенденция", заяви Майкъл Демко, основател на консултантската фирма за хранителни стоки Locai Solutions.
Наскоро Walmart отвори Walmart Pickup Point, прототип от 40 000 кв. фута извън Чикаго в бивш хранителен магазин на Dominick's. Клиентите се качват до обекта до обозначени места за паркиране, а работник от Walmart зарежда багажника им с тяхната поръчка. Walmart също може да извършва доставки от тази локация.
Вътрешността на обекта прилича на магазин за хранителни стоки на Walmart. За разлика от традиционния супермаркет на Walmart обаче, клиентите не могат да влизат вътре.
Така Walmart, Albertsons, Stop & Shop, Meijer, Hy-Vee и други изграждат автоматизирани мини-складове вътре в магазините си и отварят "тъмни магазини" - места, които приличат на супермаркети, но са затворени за клиентите - за да извършват доставки и да подготвят поръчки.
Въпреки че днес само около 5% от купувачите в САЩ купуват своите хранителни стоки онлайн, анализаторите очакват този брой да нарасне през следващите години.
Walmart е обучила повече от 30 000 работници, за да изпълняват поръчките за закупени онлайн хранителни стоки, но в някои случаи това е довело до задръстени пътеки с работници в собствените магазини на веригата по време на пиковите пазарни часове, като например почивните дни, разказва CNN.
Шефът на Walmart за САЩ Грег Форан по-рано тази година каза, че служител му се оплакал: „Мразя да пазарувам в магазина в неделя, опитвайки се да се размина по пътеките“.
В магазините за хранителни стоки, които си партнират с услуги за доставка на трети страни, често „в магазина има толкова хора, които избират поръчки, колкото са и пазаруващите на място клиенти“, казва Бил Бишоп, съосновател на консултантската фирма за търговия на дребно с хранителни стоки Brick Meets Click.
Маржовете на хранителни магазини са строги. А работниците да събират, пакетират и доставят е скъпо за веригите. Ето защо те се стремят към технологията, за да намалят разходите и да се предпазят "задръстване" в магазините.
Микроцентрове за изпълнение на доставки
Albertsons и Stop & Shop тестват автоматизирани „микроцентрове за изпълнение на доставки“ в задната част на собствените си магазини. В два магазина Albertsons използва роботи, за да подготвя поръчки на клиенти, което ускорява процеса.
Stop & Shop, собственост на холандската Ahold Delhaize, изгражда напълно автоматизиран център за изпълнение на поръчки на 12 000 кв. фута в задната част на магазин в Уиндзор, Кънектикът, за доставки в района на Хартфорд. Stop & Shop предлага доставка чрез своята онлайн услуга Peapod.
Meijer обяви този месец, че също така ще започне да тества микроизпълнение с логистична компания, за да "увеличи максимално пространството в нашите магазини" и да разшири онлайн опциите, каза Сид Ханда, директор на стратегическите инициативи на веригата за доставки.
А в Салем, Ню Хемпшир, Walmart тества пилотно система с автономни колички, които събират поръчки с хранителни стоки за клиентите и ги пренасят до работници от Walmart, които след това ги подготвят за доставка или получаване на място.
Някои анализатори казват, че тези модели са предимство пред големите, централизирани складове, които често са разположени по-далеч от клиентите, отколкото самите магазини. Ето защо микроцентровете за изпълнение на поръчки могат да спестят на търговските вериги разходи за доставка, според експертите.
Кристофър Мандевил, анализатор в Jefferies, изчислява, че разходите за доставка на хранителни стоки от централните складове обикновено са около два пъти по-високи от използването на микроцентрове в магазините.
Търговците на хранителните стоки също така изнасят процеса по получаване на стоките изцяло извън магазините и тестват т.нар. "тъмни магазини". Някои тъмни магазини разполагат с автоматизация, докато други все още работят с екип служители, за дакоито извършат целия избор на стоки, закупени онлайн.
"Тъмните магазини" в сектора на хранителните стоки са нововъзникваща тенденция", заяви Майкъл Демко, основател на консултантската фирма за хранителни стоки Locai Solutions.
Наскоро Walmart отвори Walmart Pickup Point, прототип от 40 000 кв. фута извън Чикаго в бивш хранителен магазин на Dominick's. Клиентите се качват до обекта до обозначени места за паркиране, а работник от Walmart зарежда багажника им с тяхната поръчка. Walmart също може да извършва доставки от тази локация.
Вътрешността на обекта прилича на магазин за хранителни стоки на Walmart. За разлика от традиционния супермаркет на Walmart обаче, клиентите не могат да влизат вътре.
Stop & Shop разполага с тъмен магазин с площ около 50 000 кв. фута в Уитман, Масачузетс, на мястото на бивш магазин за хранителни стоки, пригоден да извършва доставки.
А веригата Hy-Vee, базирана в Айова, тества четири тъмни магазина. Отвътре те изглеждат подобно на магазин, но без табелите по щандовете, според говорител на компанията.
Обектите са предназначени да изпълняват онлайн поръчките на купувачите, като същевременно позволяват на традиционните магазини „да продължат да обслужват нуждите на тези, които се наслаждават на преживяването да пазаруват на място в магазина“, заяви говорителят на Hy-Vee.