Банкирането вече е по интернет
Банкоматът продължава да бъде използван предимно за теглене на пари
Все повече клиенти на банките избират интернет пред клона на финансовата институция. Това показва анализ за алтернативните канали за банкиране подготвен от най-голямата по активи банка на българския пазар - УниКредит Булбанк.
Данните на трезора сочат, че все повече клиенти на финансовата институция избират директните канали за дистрибуция - интернет и мобилно банкиране, кол център, уеб сайт или банкомат. Интернет банкирането вече ползват 200 хил. от клиентите на банката, като основно увеличението се дължи на индивидуалните клиенти. Фирмите обаче остават по-активната група, извършващи над 90% от интернет транзакциите.
Годината беше белязана от бурното развитие на смартфон технологиите и апликациите за различните платформи, като използването на различни приложения се превърна от хоби за феновете на новостите в необходимост за обикновения потребител. На пазара започнаха да се налагат финансови и банкови апликации. Булбанк пусна апликация за мобилно банкиране в края на 2011 г. Чрез Булбанк Мобайл клиентите могат да извършват преводи и разплащания директно от мобилния си телефон. Година след старта апликацията вече се използва активно от над 13 хил. потребителя, като към нея интерес проявяват не само индивидуалните, но и бизнес клиентите на банката.
Уеб сайтът остава основния канал, посредством който потенциалните и съществуващи клиенти се информират за условията по различните услуги. Засили се и ролята на социалните мрежи, които станаха неизменна част от стратегията на банките за комуникация с техните клиенти. Тази година беше поредната, в която продължи трансформацията на дейността на банковия кол център от типично следпродажбено и информационно обслужване към директни продажби и генериране на допълнителен бизнес.
Мрежата от банкомати е най-използваният банков канал. И въпреки стремежът на банките да популяризират нови АТМ услуги, като вноски, битови плащания и преводи, банкоматът продължава да бъде използван предимно за теглене на пари.
Въпреки тенденцията за осъществяване на продажби на банкови продукти през директните канали, тяхната роля все още е по-скоро информативна. Почти 70% от всички банкови операции на клиенти на Булбанк са интернет, мобилно банкиране и банкомат. Техният дял в продажбите на банкови продукти и услуги обаче все още е много нисък.
Очакванията за 2013 г. са свързани с още по-динамично развитие на директните канали, като основните акценти банките ще поставят върху продажбите на различни продукти и услуги през интернет, мобилните разплащания и внедряването на нови функционалности на банкоматите и зоните за самообслужване.