Билетът поскъпва с поне 10%, заради 44 пъти по-висока застраховка
Автобусният транспорт трябва да спре или да нарушава закона
Автобусният транспорт ще спре или ще трябва да нарушава Закона за автомобилните превози. А тези, които останат да работят, ще увеличат цената на билетите най-малко с 10%.
Причината е, че от 1 март всеки превозвач, който в момента плаща между 7 и 10 лв. застраховка за едно място и получаваше 20 хил. лв. обезщетение за него, вече ще трябва да плаща 44 пъти по- висока такса.
На 1 март 2013 г. влиза в сила промяната в Закона за автомобилните превози, с която се въвежда изискване за европейския размер на застрахователна премия, съобщи пред economic.bg Ивайло Константинов, изпълнителен директор и собственик на автобусната компания "Юнион Ивкони".
Той обясни, че фирмата му ще трябва да плати за 200-те си автобуси 3 млн. лв. на 1 март. Ако всяка компания има средно по 40 автобуса, тя ще трябва да даде около 600 хил. лв. на 1 март, за да застрахова местата в колите.
"При положение, че няма фирма в бранша с печалба повече от 50 хил. лв. за годината, и то при занижени амортизационни разход, на практика това означава, че на 1 март компаниите или няма да пътуват със застрахователни полици според изискванията на закона, или ще спрат да работят в нарушение на нормативната уредба. Това ще стане, защото нито една фирма няма толкова голям паричен ресурс, за да изпълни новото застрахователно изискване", обясни Константинов.
Превозвачите ще трябва да компенсират пътниците за всяко закъснение на автобуса с повече от 2 часа. Обезщетението ще е 50% от стойността на билета. Това изискване на закона също влиза в сила от този петък. "Един курс София-Мадрид е от порядъка на 36 часа. Само 4 коли опашка да има на някоя граница, а има ли на една, има на всички, това води до закъснение от около 2 часа. Това означава, че автоматично цената на билета се намалява с 50%", разясни Ивайло Константинов.
В 90% от времето автобусите пътуват не със закъснение, а дори изпреварват разписанието, твърдят от бранша. "Но в натоварените пикови сезони, през лятото, когато тръгнат гастербайтерите за Турция, на всяка граница се чака минимум по 3-4 часа", обясни шефът на "Юнион Ивкони", който е и председател на една от най-големите браншови организации на превозвачите.
Също от 1 март автобусните превозвачи ще трябва да плащат и по 1200 евро за всяка загубена бройка багаж, както изисква европейският регламент. Тази компенсация се въвежда за вътрешни автобусни превози на разстояние над 200 км. и за превози в държави от ЕС. "Това буквално означава, че всеки пътник, който иска да злоупотреби, ще си води по един, който да му открадне багажа. И ще се появи до професия "багажист", недоволстват превозвачи.
"Юнион Ивкони" има 40 млн. лв. оборот, а общият разход на автобус беше 140 хил. лв. С новата застраховка става 3 млн. лв. Това означава 2.9 млн. лв. допълнителен разход. Возим 200 хил. пътника на месец. Дори и загубеният багаж да е 0.05%, което е около 1000 багажа, ще трябва да платим 1.2 млн. евро обезщетения". С тези данни Ивайло Константинов се противопостави на промените в нормативната уредба.
Най-ниската цена на 1 пътникокилометър в Европа е 10 цента, или 20 ст. В България тя е 5 ст., тоест 4 пъти по-ниска. И това при същата цена на автобуси, гориво, труд и по-висока цена на резервни части. Единственият начин за излизане от ситуацията е с промяна в Преходните и заключителни разпоредби да се отложи влизането в сила на разпоредбите, каза Костантинов.