Московски: БДЖ трябваше да фалира още през 2009 г.
Държавата сега може да спаси дружеството, но трябва да се питат гражданите, смята бившият транспортен министър Ивайло Московски
БДЖ трябваше да фалира още първата година, когато дойдохме на власт. Това каза в ефира на TV7 транспортният министър в правителството на ГЕРБ Ивайло московски. Според него протестиращите имат право, че дружеството може да бъде спасено и без приватизацията му, но данъкоплатците трябва да се питат чрез референдум, защото са техните пари.
"Ако не се осъществи приватизацията на "БДЖ-Пътнически превози", кредиторите ще имат право да изискат своите вземания и това ще доведе до фалита на БДЖ. Дружеството трябваше да фалира още първата година на нашето управление. Държавата трябваше паралелно да създаде нова компания и голяма част от хората щяха да бъдат преназначени там. Щетата нямаше да е толкова голяма", смята Московски.
Според него и на правителството на ГЕРБ, и на банките кредитори е било ясно, че задължения от 840 млн. лв., каквито е имало дружеството към 209 г., няма как да бъдат върнати."Още с идването ни на власт беше ясно, че 840 млн. лв. задължения нямаше от къде да се покрият. За времето, през което аз бях министър, тези задължения бяха намалени със 120 млн. лв. до сегашните 720 млн. лв. Направихме много съкращения, оптимизирахме работата и заради това успяхме да намалим дълга на холдинга", каза той.
Според Московски цялата вина за тежкото финансово положение, в което се намира БДЖ в момента, е заради действията на предишния парламент. "Парламентът е дал разрешение БДЖ да тегли 800 млн. лв. заеми. Имаше доста прокурорски проверки, има дело срещу бившия шеф на дружеството. Ако има осъдителна присъда, тя ще е справедлива", смята бившият транспортен министър.
На протестиращите срещу приватизацията на БДЖ Московски отговори, че не е сега правилният момент да протестират. Според него те е трябвало да излязат на улицата преди няколко години, когато се е разграбвало дружеството. "Трябва да е ясно, че ако държавата сега влезе в дружеството и спре приватизацията, и по някакъв начин се покрият тези задължения, трябва да се питат данъкоплатците. Те трябва да кажат дали са съгласни с техните пари да се платят тези задължения", каза той. Според него освен тежестта върху бюджета, ще има и проблем с Брюксел, ако държавата се намеси. "Ще ни се заведе дело от Брюксел за пряка държавна помощ. Ако решат да го правят, ще нанесат по-голяма щета", смята Московски.
Бившият транспортен министър говори и по темата с инфраструктурните проекти и приоритетът, който ГЕРБ постави върху тях. "Твърдя, че до няколко години гражданите ще усетят и ще видят резултата от инфраструкурата, която изградихме. Дунав мост, пътните проекти, метрото, проектите по река Дунав, магистралите, всичко това ще генерира растеж", смята Московски. Той даде пример с метрото, което вече превозвало по 365 хил. души дневно.