Васил Кънев, председател на Съвета на директорите „Идеал Стандарт-Видима“
Номиниран в категория "Мистър Икономика"
Васил Кънев е роден на 11 юли 1947 г. в Севлиево. Кариерата му започва през 1972 г., когато постъпва на работа в предприятието "Стоян Бъчваров". През 1970 г. се дипломира като инженер от Техническия университет в София, тогава ВМЕИ "Ленин". Години наред Васил Кънев е ръководител на базата за развитие в предприятието, а през 1990 г. става директор на "Видима", както прекръстват завода за производство на санитарна арматура. По негова инициатива през 1992 г. е създадено смесено предприятие между "Американ Стандарт" и българското дружество. Кънев го ръководи до 2001 г., а от 2007 г. е вицепрезидент за Източна Европа на Ideal Standard International.
Общият размер на инвестициите в Севлиево за 20-те години от 1992 до 2012 г. е над 120 млн. евро. Инвестирането продължава и през 2012 г. в подобряване условията на труд, в технологично обновление и повишаване на производствената ефективност на заводите за санитарна арматура и керамика, както и в подкрепа на развитието на работниците и служителите, и подобряването на живота на местната общественост.
Г-н Кънев, кой е най-големия успех в кариерата ви?
Постигането на високи цели е свързано с немалко успешни моменти. За мен определено най-голям успех е извеждането на голям, но социалистически български завод - "Видима" на европейските и световни пазари. Това го считам за основен принос и върхов успех. Това даде възможност за контакти с водещи компании от нашия бизнес, с водещи дизайнери и архитекти, присъствие на световно утвърдени изложения, за прилагане на изградени технологии и философии - TQC (Total Quality Control), DFM (Demand Flow Manifactoring), SAP (Sinhronisation of the Proceses) и др. Най-важното - бяха забелязани редица специалисти заради качествата им и бяха поканени в европейски тимове на водещи позиции.
Разбира се, това не можеше да стане без основната стъпка - смесеното дружеството между "Видима" и "Американ Стандарт". Реализацията докрай на този договор е изключително сериозен успех, който предопредели развитието към европейски нива. Все пак по това време "Американ Стандарт" беше световен лидер, а до днес марките American Standard и Ideal Standard са водещи в нашия бизнес.
Към тях вече се добавя и марката Vidima. Считам, че това беше нов момент от икономическото развитие за Севлиево и България. Съумяхме да спечелим доверието на инвеститора до такава степен, че той реши да продължи да влага. Построихме още 3 завода на "зелено" - за санитарна керамика, за смесители и за обков, открихме нови 2500 работни места, осигурихме редица социални придобивки, самочувствие, интерес към нас от правителство, партии, дипломати, много по-големи възможности за развитие в компанията и Европа.
Същевременно бяхме подкрепени от всички работници, специалисти, ръководители, за което им благодаря за пореден път, бяхме подкрепени от правителството и обществеността.
Невероятни 20 успешни години. Вече правим износ за над 22 страни. В Севлиево се оформи един от най- големите производствено-логистични центрове за нашия бизнес. Какъв по-хубав момент от това? Години наред бяхме водещи в инвестиционните процеси у нас и все още сме между най-значимите. Това го казвам като ръководител, който през последните 10 години е в централното ръководство като вицепрезидент на компанията и знам мястото, и влиянието на Севлиево и България в европейския санитарно-технически бизнес.
За определен успех считам предложената ми позиция на вицепрезидент на компанията за периода 2001-2011 г. Период, през който в Източна Европа бяха изградени всички тимове за търговска дейност и региона стана равностоен по важност на други два с центрове - Англия и Италия. Беше изградена клиентска мрежа, система за ефективен клиентски сервиз, бяха привлечени едни от най-добрите специалисти. Източноевропейският регион е с бъдеще, разбира се водещи са Русия и Турция. Това важи особено силно и за България, тъй като тук е поставена стабилна основа от години. Убеден съм в доброто бъдеще за нашия бизнес в България за много години напред.
През февруари обединихме всички звена работещи под шапката на Ideal Standard International. Така е България вече има обединена компания – "Идеал Стандарт-Видима" АД. Това е стара идея, даваща възможност за развитие на специалисти и ръководители. Убеден съм, че това е пътя на компанията, който ще я нареди сред водещите в България и Европа в бъдеще.
Кога е било най- трудно и какво Ви накара да изпитване удовлетворение от бизнеса?
Бизнеса като цяло е трудна дейност особено като нашия, който зависи силно от икономическата обстановка. Но когато имаш правилно поставени цели и те се преследват последователно и организирано препятствията се преодоляват по-леко. Винаги е имало предизвикателни моменти, даже и при успешен период. За мен се открояват два. Единият е 1990- 1991 г. , когато беше началото на прехода в България, беше обща стагнация, покупателната способност стигна до нулата. Вторият е през 2009 г., когато с пълна сила се почувства кризата в Източна Европа, продажбите спаднаха сериозно, нямахме ориентация да излезем от ситуацията. Наивно вярвахме, че това е временно. Това бяха реални, обективни трудности, непознати в моята кариера.
Вече виждам, от позицията на времето, че кризата няма да е временна, но тя същевременно спомага за стабилизиране, за търсене на нови, непознати досега решения. Вярвам, че ще се намери най-добрия изход, опита за такова време е малък, но амбицията ни е голяма. "Идеал Стандарт-Видима" АД ще преодолее всички предизвикателства и пак ще бъде водеща компания в отрасъла в страната и корпорацията.
Това е истинското удовлетворение - времето и чувството след преодолените критични моменти. Примерите са налице - след като през 1991 г. бяхме в тежко състояние, само след 3-4 години станахем водещи в страната и изнасяхме за Германия. През 2001 г. Източна Европа се изграждаше, през 2007-2008 вече имахме 6-7 пъти по-големи продажби. Това са истинските моменти на удовлетворение.
Как оценявате изтичащите години за бранша, в който работихте до средата на 2012 г.?
След като 35 години всяко тримесечие беше с определен ръст, 2009 г. започна с невероятен спад в строителството и общата национална и Европейска икономическа конюнктура.
Мисля че най-лошото е зад нас. Има определена стабилизация, макар и на по-ниско ниво. Адаптирахме се навреме към променените условия, успяхме да запазим и развием нашата дейност. Вниманието се насочи към най-важния ресурс - човешкия капитал. Приоритет стана развитието и задържането на най- успешните хора от всички екипи. Всъщност това е било в основата на успеха на "Идеал Стандарт- Видима" АД - разпознаването и развитието на водещи личности - за нас и за голямата компания.
Другият приоритет естествено бяха нашите клиенти - чрез подобряване на клиентския сервиз, качество, гаранционен сервиз, нови продукти, обучение за тях, приобщаването на клиентите към нас, установяване на общи бизнес цели и критерии. Мога да кажа, че през този период нямаме загубен клиент, което е безспорен успех.
Какви са очакванията за 2013 - глобално за бизнеса и локално за Вашия бизнес?
Всички анализи и прогнози сочат, че 2013 ще бъде за бизнеса като 2012 година. Наблюдаваме обща стагнация относно бюджетите във всички водещи европейски държави, като при някои икономическата стагнация е особено силна. Лично аз очаквам раздвижване в нашия бизнес през втората половина на 2013 г. - както в европейски мащаб, така и на българския пазар. Налице са първите симптоми за раздвижване в строителството. Пък и след 3-4 години прекратяване на нови обекти и на ремонти е време за раздвижване. Още повече, че сме туристическа дестинация и има такава обективна необходимост, за да продължим да се утвърждаваме като такава. В европейски мащаб имаме първите два сериозни пазара - Германия и Франция, които имат ръст спрямо предходната година.
Разбира се, променят се изискванията на клиентите. Има нужда от нови продукти, ориентацията е към икономичната или луксозна категории - те определено се преструктурират. Необходими са още промени, за да останем водещи, както е било. Това е по силите на "Идеал Стандарт-Видима" АД и на корпорацията.
Колко работници и служители са работили под Ваше ръководство в най-добрите години за бизнеса и в края на кариерата ви?
Както вече споменах, непосредствено преди подписване на договора за смесеното дружество във "Видима" бяха над 1000 души. След първата и основна реконструкция производствения капацитет се увеличи около три пъти през 1998 г., което доведе и до двоен ръст на персонала. Това означава и сериозен ръст на производителността в българската компанията. След построяването на "Видима 2" през 2000 г. обема на продадени смесители се увеличава значително, при не много голямо увеличение на персонала.
През 1998 заработи завода за керамични продукти – един от най-големите в Европа. През 2001 заработи завода за месингов обков, а 4 години по-късно беше изграден дистрибуционен център за Източна Европа. Тогава персоналът нарасна до около 3600 души. През последните години намаля с около 10% предвид на пазарната конюнктура и сериозното увеличение на производителността на труда. Въпреки кризисните години корпорацията не престана да инвестира в подобряване на технологии, нови изделия, условия на труд. Текучеството е минимално. Всички оценяват специалното отношение на корпорацията към най- важният капитал - човешкия.
*Васил Кънев е вицепрезидент на Ideal Standard International до 31 декември 2011 г. и председател на Съвета на директорите "Идеал Стандарт - Видима" до 30 юли 2012 г.