Гарите се ремонтират според нуждите на хората с увреждания
Около 56 гари са приведени в съответствие с европейските изисквания за осигуряване на достъп на хората с увреждания, каза за economic.bg инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на ДП НКЖИ
- Инж. Ламбрев, днес е Международният ден на хората с увреждания. В тази връзка какви са изискванията на Европейския съюз (ЕС) при изграждането и модернизирането на железопътната инфраструктура?
Едно от основните изисквания на Европейската комисия (ЕК) при изграждането, модернизирането и обновяването на железопътната инфраструктура е тя да е физически достъпна. Предлаганите от Европейския съюз (ЕС) правила се отнасят до маршрути без препятствия по тях, продажба на билети, информационни гишета, санитарни възли, визуална и устна информация, подходяща широчина и височина на пероните, както и наличие на помощни средства за качване.
Наличието на общи правила за достъпност на равнище ЕС ще улеснява и ще прави по-удобно пътуването в страните-членки на лица с увреждания и на всички, чиято подвижност е намалена (хора в напреднала възраст, с временни увреждания или семейства с деца). Осигуряването на достъп до превоз е едно от основните условия хората с увреждания да участват пълноправно и пълноценно в обществения живот, да имат улеснен достъп до стоки и услуги.
- Как Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) изпълнява тези изисквания?
НКЖИ изпълнява поетите задължения в утвърдена "Програма на ДП НКЖИ за изграждане, поддържане, ремонт, развитие и експлоатация на железопътната инфраструктура". Основен приоритет, залегнал в Програмата, е привеждането на гарите, стопанисвани от Компанията, в съответствие с изискванията на ЕС и нормативната уредба за изграждане на достъпна среда в урбанизираните територии.
- Какви действия предприема НКЖИ за осигуряването на достъп на лицата с намалена подвижност до железопътната инфраструктура, а оттам и до железопътен транспорт?
В периода 2003-2013 г., НКЖИ предприе и изпълни редица ремонти в значителна част от гарите с по-голям пътникопоток и някои жп спирки, като съблюдаваше спазването на изискванията за осигуряване на достъп на лицата с намалена подвижност - Централна гара София, гарите Пловдив, Пазарджик, Септември, Горна Оряховица - пътническа, Русе, Плевен, Кърджали, Стара Загора, Бургас, Кермен, Белозем, Ямбол, Сливен, Карнобат, Първомай, Златица, Поповица, Катуница; спирките Чешнегирово, Садово, Кочово, Виница и други. Около 56 гари са приведени в съответствие с европейските изисквания за осигуряване на достъп на хората с увреждания.
В момента се изграждат санитарни възли и подходи на гарите Тулово и Асеновград.
В по-голямата си част извършените дейности са: преодоляване денивелация от тротоар към чакалня, от чакалня към перон, рампи с метални ограждащи парапети, преходни мостчета, изграждане на помещения за социалния работник и санитарни възли, информационна система - указателни табели, знаци, надписи и сигнализираща маркировка. На по-големите гари са изградени асансьори, осигуряващи достъп до пероните.
- Какви са плановете на компанията в тази насока през следващата година?
Продължаваме да работим по утвърдената "Програма за изграждане, поддържане, ремонт, развитие и експлоатация на железопътната инфраструктура", като целта ни е всички гари и спирки в България да осигуряват възможност на повече трудноподвижни лица да ползват услугите на железопътния транспорт за удобен превоз на територията на цялата страна. Това изисква сериозни инвестиции за ремонт, преустройство на сегашната инфраструктура и ново строителство.
През 2014 г., при осигурени средства от Бюджет 2014, планираме преустройство и подобряване на условията за достъп на лица с намалена подвижност до железопътния транспорт на гари Стара Загора, Нова Загора и Шумен.