Моловете доминират, но търговските улици имат бъдеще

След откриването на нов мол ще може да се прояви ясен тренд в търсенето на площи спрямо предлаганите наемни нива, твърди Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton International

- Г-н Генев, по какъв начин трудната икономическа обстановка в страната оказва влияние върху строителството на нови търговски центрове?

Факт е, че имаше замразени проекти, както и такива, които останаха само на етап "проект". Но е логично да се очаква, че част от "замразените" проекти да бъдат рестартирани.

- Въпреки трудната икономическа обстановка, само в София през тази година отвориха врати два нови търговски комплекса от типа mall и предстои отварянето на трети. Как бихте коментирали тази тенденция?

Откриването на двата търговски центъра не оказа влияние на наемите, които не тръгнаха надолу. Ефектът от отварянето на новите молове е повече в засилената конкуренция, която подобрява условията в търговските центрове. Едва след откриването на следващият мол ще може да се прояви ясен тренд в търсенето на площи спрямо предлаганите наемни нива.

- Надделяха ли моловете над търговските улици и защо?

Да, за което има редица обективни причини. Първата е, че големите международни търговци търсят да наемат помещения с по-големи квадратури от предлаганите по търговските улици. Освен това се търси и лесният и удобен начин за паркиране.

Климатизацията в търговските центрове  и разнообразния търговски микс също са фактори в подкрепа на търсенето на площи в моловете.

Това са някои от причините, поради които центровете от типа mall надделяха. Въпреки това е погрешно да се смята, че търговските улици нямат бъдеще.

- Смятате ли, че за в бъдеще ще се увеличи интересът на търговците към моловете?

Засилената конкуренция сред моловете води до предлагане на по-изгодни условия за наематели. Това обуславя и по-големия интерес към тях.

- Факт е, че в големите градове на страната се строят молове. Има ли обаче интерес от страна на търговците към площите в по-малките населени места?

Зависи от сегмента, в който дадения търговец извършва дейност. По-голяма част от търговците са фокусирани върху големите градове. Именно затова няма търсене в по-малките градове на България.

- Има ли текучество на наемателите или търговците започват да се задържат по-дълго?

Текучеството е функция на оборотите, които реализират наемателите. Текучеството обаче, само по себе си, подобрява микса и конкурентоспособността на даден мол.

- Можете ли да кажете какъв е процентът на незаетост на търговски площи?

Не мога да дам конкретен отговор, защото е трудно да се посочи колко точно са незаетите площи.

- Кои са критериите, по които наемателите избират къде да отворят магазините си?

Търговците най-често това търсят подходящия микс - локацията на мола, цените, както и начина на управление на търговския център.

- Съществува ли все още проблемът с високи нова на наеми в моловете?

Не мисля. Към момента по-голямата част от наемите вече са предоговорени, като за основа на новите нива се вземат предвид реализираните обороти.

- Ще се строят ли още молове и това ли е бъдещето на търговските площи? Какво всъщност е бъдещето на търговските улици?

По-вероятно е да "размразят" част от проектите, които вече са частично построени, но по различни причини се е наложило временно да бъдат спрени.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: търговски площи |

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини