Шефът на Billa: Борим се за най-добрата цена на пазара

Отношенията ни с производителите са добри и се подобряват, твърди Николай Петров, изпълнителен директор на "Billa България"

- Г-н Петров, открихте 25-ия магазин на Billa в София, а в страната имате 84. Да очакваме ли още магазини от Billa в София и страната през тази година?

В момента се строят още два магазини № 85 и 86. За тази година са планирани за откриване 9 нови обекта, като 4 вече са факт. Последният беше в София.

Двата магазина в строеж са в Пловдив и Бургас. Имаме още три договора, които всеки момент ще бъдат подписани и силно вярваме, че ще успеем с откриването до края на годината.

- Отваряте магазин в трудна икономическа ситуация. Как го постигате?

Ключовата дума тук е конкурентоспособност. Ние се смятаме за доста конкурентоспособни. В тежката икономическа ситуация, в която е България в момента, по-конкурентоспособните успяват да се развиват, да генерират обороти и доволни клиенти.

- Какви са финансовите резултати на Billa за полугодието на 2013 г. Какви очаквате да са за цялата година?

Нямаме практика да изнасяме подобни данни. Само мога да кажа, че се подобряват спрямо миналата година. Оборотът расте, расте и броят на клиентите. През 2012 г. приходите се повишиха с 4%, а клиентите – със 7%. Трендовете ще останат същите и през цялата 2013 г.

- На фона на обвиненията към търговските вериги, че не залагате на българското, наскоро изнесохте данни, че 85% от сезонните плодове и зеленчуци в магазините на Billa са българско производство. Какъв е като цяло делът на български стоки в Billa?

Това е суха статистика и не ми се иска да я коментирам. Да говорим с факти.

Да, вярно е, че в момента 85% от сезонните зеленчуци в Billa са български в момента. Този процент варира. През зимата няма толкова голямо производство, но сега е сезонът на българските плодове и зеленчуци и затова в момента имаме основно стоки, произведени в България. На всички е ясно, че банан, авокадо или киви няма как да не ги внасяме.

При другите артикули също преобладават българските стоки – от български производители и доставчици. Винаги обаче съществува въпросът "какво е българска стока" – дали нещо, което е произведено с вносна суровина или нещо, произведено от български работници за чужда фирма. Ако кажем, че примерите са за български стоки то в Billa преобладават те.

- Какви продукти внасяте най-често?

Основният внос, който прави Billa е на нехранителни и сезонни продукти. Всичко останало го купуваме от доставчици, които работят и плащат данъците си в България. Имаме над 600 доставчика. Внасяме и голяма част от оборудването за магазините. То е от големите производители на каси, хладилници, рафтове.

- Търговските вериги сте обвинявани, че искате от производителите прекалено големи отстъпки, за да ги допуснете в магазините. Какъв е вашият прочит на това твърдение?

Много пъти и аз съм чувал това твърдение. Ние сме демонизирани като лоши партньори, но всеки иска да работи с нас.

Едва ли някой очаква да молим партньора да повиши цените, което ще трябва да направи и ние за крайния клиент. Естествено, че не. Нашата борба е да имаме най-добрата възможна цена на пазара. От тази гледна точка се опитваме да договорим с доставчика най-добрите взаимоизгодни условия.

Бизнесът е win-win. Нямаме за цел да работим с някой 2 седмици и след това той да фалира. Винаги работим в партньорство и винаги очакваме от доставчиците да ни подкрепят, така както го правим ние, за да вървим напред.

Има не един или два примера, в които наши доставчици са излезли на външни пазари благодарение на партньорската работа с Billa. Сред тях са "Филикон", "Пендор" и производителите на Medix, които правят собствени марки за Billa Австрия. Всичко това е подадено от нас.

Моят прочит на тези твърдения е, че конкурентоспособните доставчици и тези, които искат работят много добре с нас и са доволни. Ние не можем да си позволим и производителите да зле. Искаме да се развиваме, а не да сме деструктивна част от икономиката. Искаме да градим и да вървим напред, което може да стане с конкурентоспособни партньори.

- Добри ли са отношенията между търговските вериги и производителите?

Добри са и се подобряват. От тази година работим директно с много повече производители спрямо предходни години. Това е ясен сигнал, че взаимоотношенията ни се подобряват.

Освен това и те имат възможност да излязат на пазари, на които не са успели да пробият.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: търговци | производители | плаване | претенденти

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини