31 са загиналите на жп прелези от 2009 г. насам
Днес е Международният ден за безопасност на жп прелезите
Броят на загиналите в инциденти на жп прелези от 2009 г. насам е 31. Тези данни бяха обявени от Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) в Международния ден за безопасно преминаване на жп прелезите. В 138 произшествия през същия период са ранени 57 души.
За шеста поредна година НКЖИ се включи в Международния ден за безопасно преминаване на жп прелезите, провеждан по инициатива на Международния съюз на железниците (UIC), съвместно с представители на железопътния и автомобилния сектор в 45 страни по света. Денят бе отбелязан на прелеза на ул. Йосиф Щросмаер в столицата, в присъствието на заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев и експерти от НКЖИ и БДЖ.
„Всеки ден един човек губи живота си на жп прелез в Европа”, посочи Гинев. „Да не спреш на жп прелез с включена сигнализация е като да преминеш на червен светофар. Нарушаването на правилата и в двата случая може да доведе до инцидент с фатален край“, допълни той.
През деня доброволци от Българската асоциация на пострадали при катастрофи ще раздават листовки с правилата за безопасно преминаване през прелезите. На територията на страната има 790 прелеза, стопанисвани от НКЖИ, от които 140 са с ръчни бариери, 127 с електрически бариери, 108 с автоматична блокировка, 274 с автоматична прелезна сигнализация, а индустриалните прелези са 165.
Значението на различните кампании за повишаване вниманието на водачите става все по-голямо в контекста на зачестилите инциденти на железопътни прелези, въпреки сигнализацията и охранителните мерки. Само от началото на 2014 г. до 10 май 2014 г. са станали шест инцидента на жп прелези, причинени от нарушаване на правилата за безопасност от водачите на пътни превозни средства. Анализът на тези случаи потвърждава тенденцията за грубо неспазване на правилата за движение по пътищата от страна на водачите на пътни превозни средства и незачитане на сигналите, които биват подавани от страна на железопътната инфраструктура за забрана за преминаване през прелеза, поради приближаващ влак. От НКЖИ отчитат тревожния факт, че тези нарушения се извършват често от професионални шофьори, предимно управляващи тежки камиони.
За да намали случаите на инциденти на железопътни прелези, НКЖИ отделя ключово място в инвестиционната си програма на модернизацията на прелезните системи за сигурност. Със средства от бюджета и европейско финансиране, компанията подменя прелезни устройства и изгражда еластични настилки. През 2012г. са въведени в експлоатация 6 автоматични прелезни устройства, а през 2013г. броят им е 35. През настоящата година се планира да бъдат завършени нови 20 автоматични устройства. С тези инвестиции се повишава сигурността при затварянето на прелезите и се понижават експлоатационните разходи на компанията.