ЧЕЗ се бори да остане такса „включване”
Чешкото дружество е безкомпромисно за по-ниски сметки при некачествен ток и за срока за промяна на партидите
Токът на потребителя не може да се включва безплатно, след като е изключен заради просрочена сметка. За това отново настояват от електроразпределителното предприятие (ЕРП) “ЧЕЗ България” при представяне пред Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) на възраженията за промяна в общите условия.
"Това безплатно повторно включване, тогава когато електрическото снабдяване е преустановено поради неплатени сметки, би обременило изрядните клиенти. Прекъсването и повторното включване е дейност, която разпределителните дружества извършват. Тя струва пари. Тези пари не са включени в цените, които в момента всички потребители заплащаме. коментира директор на "ЧЕЗ Електро България" Зорница Генова.
Тя припомни, че тази дейност от категорията на т.нар. допълнителни услуги се осъществява по ценоразпис, одобрен през 2010 г. от ДКЕВР. Таксата е 19 лв. при включване за 24 часа, но на практика става дума за два работни дни. 38 лв. е таксата при "експресно включване" в рамките на 6 часа или до един работен ден. Скандалите в ДКЕВР и в медиите през 2008 - 2009 г. доведоха до намаляване на тези такси двойно, като преди те бяха съответно 39 и 78 лв.
От чешката компания у нас остро възразяват и срещу искането при доказано некачествено електричество клиентът да плаща половината от сметката си. В момента клиентът има право да възстанови 10% от сметката си само ако докаже, че токът не е бил 220 волта.
Топ мениджърката на ЧЕЗ обясни, че проверка на качеството на тока се извършва с монтирането на специални уреди, тъй като от монтираните в инсталациите електромери не отчитат напрежението, а само консумираната енергия. „Тези уреди трябва да преседят в срок от минимум 7 дни, така че да е ясна тенденцията - дали има спорадично влошаване на качеството или наистина има проблем с качеството”, поясни Генова.
Според нея процентът, в който жалбите на клиентите от качеството на електроенергията са основателни, е „минимален”. Затова Генова смята, че предложението на ДКЕВР обезщетението да стане 50% от сметката, по-скоро ще даде право на клиентите да злоупотребяват. „Практиката е, че всеки наш клиент, който има съмнения за качеството на електрическата енергия, подава жалба, ние монтираме уред, съобразно показанията или плащаме обезщетението или обясняваме на клиента какви са причините. За нас рискът е, че клиентите ще злоупотребяват с правото си да искат промяна", твърди тя.
На въпрос дали такива апарати ще се монтират на всички абонати Генова заяви, че това "ще става само при поискване". Има обаче европейска директива и решение на регулатора, съгласно което до 2020 г. 10% от населението трябва да бъде покрито с такива уреди.
От ЧЕЗ възразяват също така и срещу искането клиентът да има право в шестмесечен срок да направи промени по партидата си. В момента срокът е 30 дни, като според дружеството той бил „достатъчен”. Според регулатора обаче, при настъпване на тъжни събития в едно семейство смяната на партидата за сметката на тока „не е приоритет на опечалените”.