САЩ се размина с пълна блокада на пристанищата
Синдикатите на докерите и пристанищните оператори постигнаха предварително споразумение след 9 месеца преговори
Съединените щати се разминаха с пълна блокада на пристанищата от западното крайбрежие, след като транспортните компании постигнаха предварително споразумение с профсъюзите на докерите, съобщава Reuters.
Преговорите между двете страни продължиха девет месеца, нарушавайки сериозно товарния трафик през 29 тихоокеански пристанища, търговията с Китай и нанесоха огромни щети на множество компании от различни сектори, точно в период на поредица добри новини за щатската икономика.
За споразумението потвърдиха и двете страни в спора, излизайки със съвместно съобщение. То идва няколко дни след като с посредническа роля се зае американският секретар по труда Томас Перес. Белият дом го определи като „огромно облекчение“ за икономиката, а президентът Барак Обама призова компаниите и синдикатите да изчистят останалите разминавания помежду си и да постигнат финална договорка, която да гарантира безпроблемната търговия на САЩ.
Регламентират се за период от 5 години трудовите взаимоотношения с около 20 000 докери, които от юли насам са без договори. На този етап не се съобщават детайлите на постигнатото съгласие. Засегнатите пристанища отговарят за около половината от морската търговия на САЩ и над 70 от азиатския внос на страната. Забавянията в пристанищните операции надхвърлиха 2 седмици. Според Американската асоциация на пристанищните власти, стоки за около 3,8 млрд. долара се транспортират по море средно на ден.
Сериозни загуби претърпяха компании от различни сектори – от самите транспортни компании, през месопреработватели и фермери, чиито стоки трябваше да бъдат складирани или се развалиха междувременно , до японските ресторанти на McDonald’s. Автомобилни компании, сред които Honda, Toyota и Nissan обявиха, че продължителните затруднения в доставките на някои части са ги принудили да намалят темповете на производство в някои северноамерикански фабрики. Част от компаниите се пренасочиха към въздушен транспорт, както и портове в Канада и Мексико.
Според пристанищните оператори ще са необходими около осем седмици, за да бъдат обработени натрупаните товари, а чак след няколко месеца портовете ще възстановят обичайните си темпове на работа. Асоциации на производители и търговци посочват, че ако споразумението не бе станало факт и се бе стигнало до пълно затваряне на инфраструктурата по крайбрежието на Тихия океан, това би означавало загуби от 2 млрд. долара дневно за икономиката.