ЕК одобри 130 млн. евро за реклама на селскостопански продукти
17 от програмите са насочени към вътрешния пазар, 24 - към външни пазари
Общо 41 нови програми за популяризиране на селскостопански продукти на пазарите в Европейския съюз (ЕС) и извън него бяха одобрени от Европейската комисия, става ясно от съобщение на официалния уебсайт на ЕК. Програмите са предвидени за следващите 3 години и са на стойност 130 млн. евро.
Еврокомисарят по земеделие Фил Хоугън коментира решението: „Средствата за популяризиране на земеделски стоки от ЕС на глобалните пазари е силен и активен отговор на руското ембарго. Увеличените финансови средства, предназначени за финансиране на мерки за реклама, ще допринесат за успешния ръст на износа на висококачествени европейски стоки на световния пазар“.
Половината от парите (65 млн. евро) ще постъпят от бюджета на ЕС, а в определени случаи финансирането от бюджета може да достигне и 60%. В тези средства се включват 30 млн. евро от фондовете на съюза, до които ЕК получи достъп, след въвеждане на руското ембарго за внос на земеделски стоки от ЕС, което е в сила от август миналата година.
Останалата част от разходите по тези проекти ще бъдат осигурени от професионалните и междуотрасловите организации, които са ги предложили, а в част от случаите - и от заинтересованите от реализацията им държави-членки на ЕС.
Държавите и регионите, към които ще бъдат насочени мерките за популяризиране на селскостопанските продукти на ЕС, са Близкият Изток, Северна Америка, Югоизточна Азия, Китай, Япония, Южна Корея, Африка, Русия, Беларус, Казахстан, Австралия и Норвегия.
Програмите включват разнообразие от продуктови категории като пресни плодове и зеленчуци, млечни продукти, качествени продукти, биологични продукти, зехтин, месо, както и комбинации от различни продуктови категории. 17 от програмите са насочени към вътрешния пазар на ЕС, а 24 - към външни пазари.
По данни на Комисията въпреки ограниченията, наложени от Русия, върху вноса на европейски земеделски стоки, в стойностно изражение износът през периода август-декември 2014 г. се е увеличил с 2% в сравнение със същия период на предходната година.