Трябва ли България да спре засегнатите коли на Volkswagen?
Време е да се обърне внимание на големия брой замърсяващи коли
Дизеловият скандал с Volkswagen засегна редица държави, сред които и България. Броят на колите у нас, които може да са оборудвани със софтуера за манипулиране на тестовете за емисиите вредни газове, е около 6 хиляди. Собствениците им ще бъдат уведомени от компанията-вносител за възможно решение за подобряване на отделните газове, докато вносителите в редица страни като Швейцария, Холандия, Белгия и Италия, спряха продажбите на засегнатите модели.
Това е повод в България да се обърне внимание на големия брой замърсяващи коли. Поне милион от общо трите милиона леки автомобили в България са дизел, а огромен процент от всички коли са на възраст над 15 години. Именно старите дизелови автомобили, наред с битовото отопление, са причината за 90% от замърсяването на въздуха в България. Колите са и една от основните причини за шумовото замърсяване на големите градове и най-вече на София.
„Както знаем, София е европейската столица с най-мръсен въздух и най-високи нива на шумово замърсяване. Това засяга особено силно децата и подрастващите. Трайното решение са конкретни действия за насърчаване на електромобилността и конкретен план за София“, казва изпълнителният директор на Българска асоциация електрически превозни (БАЕПС) средства Ангел Николов. „Политиките и механизмите са ясни, трябва воля за промяна и реални стъпки от страна на институциите”, добави той.
Поетапно въвеждане на електротранспорт в държавните и общинските институции, схема за споделени електромобили от 100 електромобила, изграждане на зарядни станции за електромобили на обществени места (500 стоянки със зарядни колонки в кварталите с жилищни кооперации) са само част от електромобилните идеи, които могат да направят София по-зелена и дори да я превърнат в европейска зелена столица. Тези идеи са част от предложенията на Инициативния комитет „София – европейска зелена столица“ . Зад инициативата заставата 22 неправителствени организации, сред които и БАЕПС. Досегашните градове, обявени от ЕК за „европейска зелена столица“ имат ясни и конкретни електромобилни планове и работят по тях.
София може да тръгне по техния път и с останалите идеи на „София – зелена столица“: приемане на ясни и лесни за изпълнение общински правила и условия за монтаж и узаконяване на зарядни станции, въвеждане на автобусни линии с електробуси, автобусните линии, които отиват до Витоша, да се обслужват изцяло от електрически автобуси, интегриране на зарядни станции за електромобили в стълбовете на уличното осветление, възможност на паркинги да се зареждат електромобили, задължение всеки паркинг с над 20 места да има зарядна станция и др.