Татяна Миткова:

ClaimCompass помага да получите обезщетение от авиокомпаниите

Всяка година над 22 милиона европейци стават жертва на отказан достъп до борда, закъснял или отменен полет

ClaimCompass е стартъп, който помага на ощетените пътници на авиокомпаниите да получават своите обезщетения. Те следят най-новите развития в съдебната практика на eвропейско и национално ниво и са готови да ви помогнат тогава, когато правата са ви нарушени. Фирмата функционира от септември миналата година. Все повече и повече хора се доверяват на услугата им. Интересно е как младият екип успява да спечели обезщетение от по 600 евро на двама германци, след като самите им самолетни билети стрували по 19 евро.
Economic.bg разговаря с единия от основателите на компанията – Татяна Миткова. Вижте какво сподели тя пред нас за отменените полети, за обезщетенията, за старта на проекта и за развитието му в бъдеще.


Как се роди идеята за „ClaimCompass“? Кога и как започнахте да реализирате проекта?

Идеята за ClaimCompass дойде, след като участвах на най-голямата Европейска стартъп конференция за студенти StartSummit в Швейцария през пролетта на 2015 г. На самото събитие се запознах с представители на фирма, която предлага подобна услуга на немския пазар и бизнес моделът им ми направи силно впечатление. Тъй като по това време семестриално завършвах следването си по право и се интересувах от предприемачество, реших да направя пазарно проучване и да експериментирам с бизнес идеята. Към този момент подобна услуга се предлагаше само в няколко западноевропейски държави и ме привлече идеята да създам първата фирма, която помага на самолетни пътници от Източна Европа да получат заслужените си обезщетения. Със съдружника ми Велизар Шулев, който тогава завършваше следването си по софтуерно инженерство в Шотландия, започнахме работа по създаването на сайта и събирането на екип, който да ни помогне да достигнем до повече потенциални клиенти. От септември 2015 г. имаме работеща онлайн услуга, предлагана на четири езика – английски, руски, турски и български- www.claimcompass.eu/bg/.

Какво е първото нещо, което трябва да направим, ако правата ни като пътници бъдат нарушени?

Често, когато авиокомпаниите нарушават правата ни като пътници, попадаме в стресова ситуация – чакаме с часове на летището или пък получаваме новината, че полетът ни е отменен и не се знае как и кога ще стигнем до крайната дестинация. Първото нещо, което трябва да направим, е да запазим спокойствие и да се информираме за правата си в конкретния случай. Европейските потребителски закони в тази сфера ни гарантират право на грижа от авиокомпанията (получаване на храна и напитки, телефонни обаждания и достъп до интернет, докато чакаме), право на парично обезщетение (когато полетът е закъснял или е отменен по вина на авиокомпанията), както и право да получим обратно парите за билета си.

Всяка година над 22 милиона европейци стават жертва на отказан достъп до борда, закъснял или отменен полет. Това, което повечето самолетни пътници не знаят, е, че авиокомпанията трябва да ги обезщети с между €250 - €600 за причиненото неудобство. Парично обезщетение се получава във всички случаи, в които авиокомпанията е виновна за проблема с полета: техническа неизправност, закъснение от предишен полет, проблем с екипажа или операционна нередност.  Искът за обезщетение може да се започне до 3 години след самия полет, което означава, че милиони европейци не подозират за сумата, която авиокомпанията може би им дължи.

Какво получавате вие от цялата тази работа и възползват ли се много хора от услугите ви?

Работим с гаранцията „no win, no fee“, което означава, че задържаме комисиона от обезщетението на клиентите ни само когато те получат своето обезщетение. Клиентите ни могат да проверят шансовете си за обезщетение онлайн необвързващо на нашия сайт, а началната регистрация на иск е безплатна и отнема само няколко минути. Повечето ни клиенти не искат сами да изразходват време и усилия в борбата за обезщетението си , която често включва попълване на формуляри, дълго чакане и изисква познаване на закона. Други наши клиенти вече са пробвали да получат обезщетението си сами и са били игнорирани или отхвърлени от авиокомпанията – тогава на помощ идва ClaimCompass.

Как се финансира проектът?

Започнахме фирмата със собствени средства и до момента нямаме друго финансиране. С набирането на повече клиенти и успешни искове успяваме да растем бързо и се стараем да достигаме все повече самолетни пътници, чиито права са били нарушени.

Вашият проект има ли го някъде другаде по света?

Да, подобна услуга се е появила за първи път в Германия още през 2008 г. Нашата работа е тясно свързана с Европейски Регламент 261/2004, влязъл в сила през 2005 г., който гарантира правото на обезщетение в случаите на отказан достъп до борда, отменен или закъснял полет. Но макар Регламентът да съществува от над 10 години, твърде малко пътници са информирани за правата си. Според проучване на фирмите в бранша, едва 4% от самолетните пътници в Европа, които имат право на обезщетение, го получават. Фактът, че до преди месеци услугата не се предлагаше в Източна Европа и че бяхме първата фирма, защитаваща правата на самолетните пътници в държави като България, ни мотивира да започнем ClaimCompass.

Може ли да бъде „ClaimCompass“ полезен и с нещо друго на клиентите си, като например помощ при намиране на по-евтини билети?

В рамките на сайта ни от няколко месеца развиваме интересен блог, пълен с информация в няколко сфери: от съвети за опаковане на багаж, търсене на евтини полети и статии за правата ни като самолетни пътници, до пътеписи и впечатления на наши клиенти. Визията ни за бъдещето е ClaimCompass да бъде в джоба на всеки самолетен пътник в Европа, както като верен защитник на правата му, така и като извор на полезна информация и допълнителни услуги, които бихме добавили в бъдеще.

Кога най-често закъсняват полетите и кои са най-честите причини за отмяната им?

За да се прилага Европейски Регламент 261/2004, полетът трябва да е излетял от летище в Европейски съюз (с която и да е авиокомпания) или да е кацнал в рамките на ЕС с авиокомпания, регистрирана в Съюза. Тъй като една самолетна машина обикновено обслужва по няколко полета на ден, често се случва закъсненията или отмяната на даден полет да е причинена от проблем, който създава верижна реакция за целия ден. Едни от най-популярните причини, заради които пътниците имат проблеми с полетите си, са техническа неизправност, изчакване на доставяне на нова част за самолета, операционна грешка, проблем с екипажа и променено разписание на други полети. Няколко причини, за които авиокомпанията няма вина и не дължи обезщетение, са лоши метеорологични условия и стачка.

В колко от случаите на закъснели или отложени полети хората получават обезщетенията си?

Технологията зад нашия „Калкулатор на обезщетение“ на сайта ни може да изчисли с над 95% вероятността за получаване на обезщетение в даден случай. Клиентът трябва да въведе номера на полета си и да отговори на няколко въпроса за случилото се, след което получава информация за шанса си за обезщетение и неговия размер. Тук се взимат предвид фактори като причината за проблема, дължината на закъснението, разстоянието между началната и крайната дестинация и др. Веднъж, след като калкулаторът потвърди шанса за обезщетение, пътникът може да ни довери своя иск и да изчака резултата, който обикновено идва след 4-8 седмици.

Кое е най-голямото обезщетение, за което сте съдействали на потърпевш да получи?

Един от любимите ни случаи беше този на немските пътешественици Матиас и Йан, които бяха претърпели 6-часово закъснение на полета си с Wizz Air от Дубай до София. След като им помогнахме да получат обезщетение от €600 на пътник, те ни споделиха, че билетите им са стрували по €19 на пътник. Имаха планове да похарчат обезщетенията си за нови самолетни билети, тъй като, докато използваха услугите на ClaimCompass, правеха околосветско пътешествие с ограничен студентски бюджет. Според Европейски Регламент 261/2004, максималното обезщетение на пътник е €600 и се полага при най-дългите полети – на разстояние от над 3500 км.

Какви са бъдещите ви планове за развитие?

Продължаваме да работим на българския, турския и руския пазар, като плановете ни за следващите месеци включват навлизане в Гърция и Румъния, където има още по-голям самолетен трафик и съответно повече потенциални клиенти.

Скоро стартирахме нашата партньорска програма, с помощта на която туроператори и други посредници при продажба на самолетни билети, ще могат да предлагат на клиентите си уникална добавена стойност с обещанието, че техните права ще бъдат защитени при проблем с полета. За всеки препоръчан клиент нашите партньори получават и процент от неговото/нейното обезщетение, както и намаляват своята собствена работа по обслужване на клиенти с проблемни полети. Една от целите ни за 2016 г. е да разраснем партньорската си мрежа на Балканите и да стигнем до още повече самолетни пътници.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: полети | пътници | интервю | обезщетение | авиокомпании | електрически мотоциклет | завод в България | по-скъпа гражданска

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини