Тунелът при Кресна - опасен и радиоактивен
Изграждането му е скъпо и ще навреди на околната среда
Изграждането на 15-километров тунел през Кресненското дефиле на Автомагистрала „Струма“ е нереалистично, нецелесъобразно и икономически необосновано. Това заяви инж. Иван Бойков, изпълнителен директор на КСБ по време на пресконференция във връзка с извършена от учени оценка на въздействието на околната среда, предаде репортер на Economic.bg.
„Това е най-трудният участък, който ще бъде построен“, обясни Бойков. Той посочи, че районът е с тежка геологична структура, силно земетръсен е и има повишени нива на радиация. „Ако се построи тунел през дефилето, след земетресение съоръженията ще са неизползваеми. Има заплаха и за работниците и преминаващите“, отбеляза Бойков.
Според него най-сериозният проблем е опазването на околната среда в района, тъй като строителните дейности сериозно може да навредят на екологията. Прокарването на тунела ще наложи отстраняване на огромни количества земна маса, която е радиоактивна, а след това ще трябва да се постави в същата среда.
Бойков изтъкна, че е необходимо или да се намери алтернатива на тунела, или да се вземат сериозни мерки за обезопасяване, за да не се засегнат зоните. Също така, трябва да се предвидят аварийни изходи и вентилация.
Твърдението, че тунелът не трябва да се изгражда, се подкрепя от експерти от Българската академия на науките, Университет по архитектура, строителство и геодезия, Българска асоциация интелигентни транспортни системи, Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“, Българска браншова камара „Пътища“, Сдружение на пътните инженери и консултанти, Сдружение „Български форум за транспортна инфраструктура“. Те са изпратили обща декларация до правителството с всички съображения за изграждането на тунела при Кресненското дефиле.
Геоложките
проучвания в района показват, че състоянието на масива е лошо, скалите са от
еднороден състав и има множество разломи. Това е и най-силно сеизмичният район
в България, което означава, че ще възникнат технически трудности при
проектирането и прокарването на тунелните разработки.
Експертите изразиха мнение, че освен всичко останало, тунелът е необосновано скъп. Изграждането
му ще струва около 1,2 млрд. лв.