100 евро на квадрат ръст в цените на имотите в София
Поскъпването е от началото на годината до октомври
~ 2 мин.
Цените на имотите в София са поскъпнали средно със 100 евро на квадратен метър от началото на годината но октомври. В столицата масово стартират големи обеми ново строителство на фона на постоянно нарастващото търсене. Все по-бързо се взимат и решенията за покупка на жилище заради все още недостатъчното качествено предлагане. Така сделките от началото на годината отчитат ръст с около 10 на сто. Това се отразява и на цените на имотите в столицата - 800 евро за кв.м в началото на годината и 900 евро през третото тримесечие.
Данните представи Полина Стойкова от Bulgarian Properties на дискусията, организирана от сайта Imoti.net като част от проекта Годишни награди на Imoti.net за добри практики в сектора.
При новото строителство средните цени варират около 950 - 1000 евро за кв.м, а на вторичния пазар са с около 80 - 100 евро по-ниски. Скъсяват се и сроковете за реализация на имотите, като в някои случаи продажби се осъществяват и за около месец.
Засилено търсене, все по-голямо предлагане, ръст на цените и голяма динамика характеризират пазара на жилища в София, обобщиха представители на над 40 агенции на недвижими имоти по време на дискусията.
Заради силния пазар в големите градове, който се тласка нагоре от миграцията, отново се появяват предприемачи без опит, които искат да спечелят от тенденциите, коментира Страхил Иванов от "Явлена". Той посочи, че има плашещи негативни примери за инвеститори, които не са обезпечили финансово проектите и не са предвидили всички рискове.
Мартин Иванов от Smart Brokers допълни, че това отново увеличава рисковете от неспазване на срокове и незавършване на сгради заради силния ръст на сделките "на зелено" - т.е. за имоти в процес на строителство.
Агенциите отчетоха, че пазарът все още не се е справил с проблема с прозрачността предвид липсата на статистика, както и с нелоялната конкуренция. Резултатите от проучване на консултантската компания ЕРА Недвижими имоти показват, че браншът осъзнава, че има лош имидж сред клиентите, о голяма част от фирмите не правят нищо, за да го подобрят, тъй като не инвестират в обучение на брокерите.