2-4 лв. на 100 км струва карането на електромобил у нас
Със специалните зарядни станции зареждането на градските автобуси отнема няколко минути
Между 2 и 4 лева за 100 км пробег – това
е цената на карането на електрически автомобил у нас. Сумата е в пъти
по-малка от тази, която плащат за същото разстояние водачите на коли с бензинови и
дизелови двигатели формирана от стойностите на гориво, смазочни масла и др.
Към октомври 2015 г. в България са били регистрирани общо 444 електрически превозни средства (0,27% от всички), вкл. 341 мотопеда, 5 мотоциклета, 4 триколки и 94 четириколесни автомобила.
Регистрираните електромобили са общо 170 (0.0047% от всички), вкл. 134 леки автомобила, 34 товарни и 2 автобуса. Водородни ЕПС към края на 2015 г. няма регистрирани в България.
Данните представи Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ) на двудневен семинар на тема „Електрическата мобилност, част от умната мобилност на българските общини – европейски опит, практики и пилотни решения“, проведен в Панагюрище.
Сред постиженията на ИКЕМ е създадената зарядна станция за електробуси с ултракондензатори, позволяващи свръхмощно зареждане само за няколко минути.
Председателят на организацията Иван Костов съобщи, че към края на 2015 г. в България вече са инсталирани общо около 30 зарядни колонки, работещи с напрежение 220V или 380V и мощност между 3,7 – 22kW, но все още няма инсталирани зарядни колонки за бърз заряд на трифазен ток с напрежение 380V и мощност над 22 kW.
Според Костов все още ниският интерес на българите към електромобилите се дължи на ниските доходи, липсата на зарядна инфраструктура, липсата на субсидии и достатъчно преференции, както и на потребителския манталитет.
Към момента компаниите, ангажирани в електромобилния сектор, са над 270 и осигуряват близо 8000 работни места. Според ИКЕМ, редица подсектори са готови да отговорят на нуждите на електромобилната индустрия и да станат активни участници в нейното бъдещо развитие.
В допълнение, налице е сравнително ниска цена на електроенергията, добре развита енергийна инфраструктура и дистрибуторска мрежа, благоприятно географско положение, както и производствена база и традиции в производството на електро- и мотокари.