Даниела Анева, управляващ директор на Endava за България:

Endava избра София заради разнообразието от технологии и професионалистите

Компанията се фокусира върху инвестицията в човешкия ресурс и кариерното развиите

След като стъпи в България преди близо година, сега международната ИТ компания Endava откри новия си офис в София и то с амбицията да разширява дейността си в страната. Екип на Economic.bg се срещна с Даниела Анева, управляващ директор на местния офис и директор „Човешки ресурси“. С нея разговаряхме за стратегията и причините на Endava да навлезе у нас, плановете за развитие в България и необходимостта от инвестиция в служителите.

– От какъв тип специалисти ще се нуждае и ще търси Endava за разрастването на дейността си в София?

Endava е фокусирана върху ИТ сегментта в цялата му палитра. Макар че в момента сме насочени повече в .Net и JavaScript технологии, като цяло набираме хора за всякакъв вид позиции. Това е така, защото ръстът, който ни очаква, е фокусиран върху различни специалисти като разработчици, архитекти, специалисти по мобилни приложения, тест инженери и всички, които са необходими за един истински Scrum екип, по каквато система работим ние. 

– Колко са наетите в момента служители и какъв ръст се очаква през годините? 

В момента имаме близо 80 човека в офиса, като текат и непрестанни назначавания, така че бройката е динамична. Към юли 2018 г. очакваме да имаме към 120-150 човека в офиса, но биха могли да са и повече в зависимост от възможностите ни към момента. Имаме своите стратегически планове, но и сме доста гъвкави към бизнес средата. За Endava е много важно да работим с най-добрите таланти и не правим особено голям компромис, независимо от това, че са трудно откриваеми. Така че залагаме си една бройка, която не е задължително да бъде спазена на всяка цена.

– Казвате, че талантите са важни за вас – как ги търсите? Ще си партнирате ли с университетите например? 

Да, работим отдавна с университетите. Endava навлезе в България, на практика закупувайки холандската ISDC през септември 2016 г. Тя вече имаше имаше свой офис тук и в тази връзка част от сегашните ни специалисти са тези от там, а друга – са наети впоследствие от Endava. Както човешкия ресурс, така и партньорството ни с университетите е наследено то ISDC, а то датира вече години наред. Характерно за Endava е, че на всичките си пазари много активно комуникира с висшите учебни заведения и с всички академии. В момента си партнираме със Софийския и Техническия университет в столицата, като тенденцията е още в следващите месеци да стартираме отношения и с другите технически насочени факултети в страната. 

– В какво се изразява партньорството? 

Партньорството ни не е само в рамките на кариерните им дни и другите им събития, но и се изразява в различни програми, лаборатории и съдействие в рамките на нашите компетенция. Лично аз вярвам, че трябва да подпомагаме учебните заведения не само с материални неща, но още повече с нашите ноу-хау и опит. Именно това е този мост, който очакваме да се създаде между обучителните организации и бизнеса и, който трябва да построим заедно. Не бива да очакваме, че единствено те трябва да адаптират своите програми към бизнеса, за да отговорят на нуждите ни, но и ние самите трябва да им подадем ръка. Именно това са и нашите планове, които вече сме дискутирали с университетите и те са в процес на изпълнение. 

– Ако погледнем от гледна точка на студентите, защо да изберат кариера в Endava вместо в някоя конкурентна компания? 

Ясно е, че нашият сегмент е доста конкурентен и всяка организация ще каже, че е най-доброто място за работа. Естествено, това смятаме и ние за себе си. В глобален аспект обаче Endava има едно мото „be more“, което за нас означава да дадем възможността на всеки човек да постигне максимума от своя потенциал както в личен, така и в професионален план. И правим това с всяка една наша програма. 

– За какви програми става дума? 

Имаме програма за кариерно развитие, действаща още от първия ден на постъпване на работа при нас, като тя важи за служители от всички нива, включително за стажантите ни. На практика човек би могъл да смени технологията и вида дейност, която извършва и така, ако е започнал като тестващ QA, би могъл да мине към Developer или да стане Project Manager. Ние финансираме много от сертификациите на нашите служители и правим всичко възможно те да правят това, което искат. За нас е важно да инвестираме в нашите хора и те да са наистина доволни. 

– С какво са важни нефинансовите стимули? 

Комерсиалната част в ИТ сегмента безспорно я има и е видима. Факт е обаче, че за един млад човек е много важно да гледа как ще се развие неговият кариерен път и какво ще може да научи особено през първите си години, когато е най-активен и отворен към всичко. Важно е именно тогава, да събере тъй наречените истински знания и организацията да може да му даде не само високо стартово възнаграждение, а и възможността да ги генерира, защото те ще му дадат шанса да изгради кариера в бъдеще. Това важи за всички сегменти, не само за ИТ, но в нашия е особено важно, защото ако нашите специалисти не се учат постоянно, веднага си проличава и те бързо изостават. 

– Вие самата сте специалист в сферата на коучинага – каква е добавената стойност от него? 

Коучингът е много силна страна на това, което аз мога да дам на Endava. Ние започнахме един процес по въвеждане на този подход и обучение за управление чрез коучинг в глобален аспект. Коучингът е инструментът на бъдещето, в което ние можем да стимулираме хората да бъдат креативни и да правят нещата, които искат. Идеята е те сами да стигат до отговорите, а не мениджърите да им залагат това. Този подход е особено ценен за развитието на кадрите, когато са млади, или да ги стимулира да излязат от кутията, когато по-опитни. 

– София е все по-популярна аутсорсинг дестинация – кои са основните ѝ предимства, които привлякоха Endava да навлезе и тук? 

Със сигурност едно от предимствата е разнообразният пазар и изключително доброто качество на уменията на професионалистите. Стратегическото развитие на ИТ сегмента от гледна точка на държавната политика също е фактор. Планът за по-висок прием на студенти в тези специалности, за да може през 2020 г. да имаме много по-голям брой завършили областта на информационни технологии, определено допринася за това решение. Като цяло обаче разнообразието от технологии и гъвкавостта на хората правят пазара интересен за нас. 

– Комапнията има центрове в съседни държави като Македония и Сърбия, а този в Румъния е и един от най-големите. Чисто стратегически какви са ползите от това да се развива дейност в толкова близки локации? 

Всъщност те са доста различни като държави, като култура, като интелект. Да, един от най-големите ни центрове е в румънския студентски град Клуж, където имаме около 1 300 човека. Там обаче хората имат различна култура и взаимодействия помежду си. Един хъб в България обхваща съвсем друг тип човешки ресурс и става дума за напълно различен пазар. Това, че компанията е добре позиционирана в региона, не значи, че и в България не може да има също голям център. 

– Има ли шансове центърът в България да достигне размерите на този в Румъния? 

Разбира се, българският пазар дава тази възможност. Дали и кога ще се случи това, е вече въпрос на стратегическо планиране. 

– В тази връзка какви са краткосрочните и дългосрочни цели на компанията за развитието ѝ в България?

Както споменах по-рано, до средата на 2018 г. планираме да удвоим размера си, а в следващите 2-3 години да достигнем бройката от 360-400 човека. Това са моментните ни планове и не гледаме прекалено много напред. В същото време Endava залага на етични взаимоотношения с другите играчи в сектора и в тази връзка нашето навлизане на пазара никога не е агресивно, а е балансирано. 




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: аутсорсинг | ИТ | Endava | Даниела Анева

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини