Мястото на човека в дигиталния маркетинг
Колкото и да са напреднали технологиите, има много неща, които роботите не могат да правят
~ 4 мин.
Ежедневието на съвременния човек е доминирано от технологиите – "умни" телефони, интернет на нещата, 3D принтиране, стрийминг излъчвания в реално време, космически полети. Благодарение на иновациите цивилизацията се движи напред, а мечтите стават все по-смели и прогресивни. Хората вече комуникират лесно помежду си, въпреки че може да са на хиляди километри разстояние, достъпът до информация е бърз и практически неограничен, а потребителите са много по-активни от когато и да било.
В това необятно море от послания и съдържание една от основните цели на бизнеса днес е да намери най-правилния път към всекиго. В опит да оптимизират процесите си, много компании започнаха да внедряват автоматизиран маркетинг за управлението на своето онлайн позициониране.
В това необятно море от послания и съдържание една от основните цели на бизнеса днес е да намери най-правилния път към всекиго. В опит да оптимизират процесите си, много компании започнаха да внедряват автоматизиран маркетинг за управлението на своето онлайн позициониране.
Тъй нареченият автоматичен маркетинг включва инструменти като използването на ботове, компютърни модели, симулации, изкуствен интелект. Все по-често се публикуват данни, че роботите ще изместят човека от работното му място в не една и две професии. Колкото и да са напреднали технологиите и колкото и да е голям интересът към изкуствения интелект, все още има много неща, които роботите не могат да правят.
„Нашата задача е да разберем в какво сме наистина добри и да продължаваме да го развиваме, за да не може машините да ни отнемат работата“, коментира Георги Малчев, управител на дигиталната маркетингова агенция Xplora.BG по време на технологичния фестивал Webit.
Мястото на човека в дигиталния маркетинг
Успешните маркетингови кампании, които не само са оправдали очакванията, но и са ги надскочили, могат да се познаят по едно – всички те са били изградени на базата на персонализираното отношение към крайния потребител.
Маркетинг мениджърът на Toyota за България Александър Григоров даде пример с хибридните модели на марката. „У нас те се продават от близо 20 години, но за цялото това време не успяхме да развием потенциала им, въпреки всичките им предимства“, коментира той.
През 2010 г. Toyota е продала едва 7 хибридни автомобила, като през следващите години броят им нараства до 163 благодарение на финансовите облекчения за хибридни и електрически превозни средства. За 2016 г. компанията си поставя една свръх амбициозна цел – да продаде 400 автомобила, което изглежда практически невъзможно на фона това, че най-популярният им модел Toyota Corolla реализира между 700-800 продажби.
Слабите резултати стимулират маркетинговия екип да потърси начин как да промени това и да опита да повиши продажбите. Проучване показва, че клиентите имат бариера да купуват хибридни автомобили поради незнание, като най-разпространените митове са свързани с погрешното схващане, че човек трябва да има специални умения за управлението на хибриди, краткия живот на батериите, начините на зареждане.
В отговор екипът решава да създаде рекламна кампания, която да запознае клиентите с това що е хибрид, като тя се базира основно на видео съдържание. Резултатът е налице и целта е преизпълнена – в края на 2016 г. Toyota отича 482 продажби на хибридни автомобили.
Иван Ралчев от 1bike разказва за инициативата на своята велоработилница – „Колело за смет, за дете велосипед“, в рамките на която той и неговия екип събират стари и счупени колелета, ремонтират ги и след това ги подаряват на социално слаби деца.
„У нас битува мнението, че социалните инициативи са често лъжливи и е много трудно да се разбие статуквото“, коментира той. Кампанията все пак добива популярност, като основната причина за това се дължи на предприетата стратегия да се разкажат отделни истории. „Когато хората чуят и видят резултатите, са готови да гласуват доверие“. През втората година на кампанията дарените велосипеди са двойно повече от първата.
Тенденциите
Печелившите маркетингови кампании се отличават с ненатрапчиви реклами, които да вдъхват доверие и да са полезни за потенциалните клиенти. Когато компанията pCloud стартира дигиталната кампания на своята услуга за прехвърляне на данни, екипът решава, че ще таргетира рекламата към получателите на файлове през Transfer.pCloud.
„Идеята беше да им вдъхнем доверие, тъй като това е услуга, която използват техни познати и по този начин да ги привлечем като клиенти“, коментира Туньо Зафер, съосновател на pCloud. В резултат услугата отбелязва ръст от 3300% и още по-важно – превръщането на тези потребители в активни клиенти на облачната услуга на компанията. „Нашият извод е, че нещата се случват след множество тестове на идеите и персонализирано отношение към потребителите“, уточнява Зафер.
"През последните години 70% от бюджета за реклама се насочва към Facebook", посочи Мартин Попов от Digital Agency Interactive Share. Той допълни, че данните за мобилния трафик сочат категорично предимство на видео съдържанието, което означава, че и инвестициите ще са в тази посока.
Той е категоричен, че видеото е сред основните инструменти за дигитален маркетинг, като даде пример с функцията за 360-градусови клипове във Facebook и възможностите за подобно съдържание в останалите социални платформи, където хората прекарват голяма част от времето си. "Видеото е единственият начин да предадем емоцията, която носи карането на автомобил", добавя Александър Григоров.