Необходими са 600 млн. лв. за нови мантинели
От регионалното министерство разчитат на тол системата за преодоляване на дефицита
Голяма част от пътната инфраструктура в България е в окаяно състояние. Дефицитът обаче не е само в асфалта. Липсват пъти знаци, хоризонтална маркировка, а оказва се - огромен недостиг на средства има при мантинелите.
За подмяна на всички дефектни предпазни съоръжения и за поставянето на такива, където в момента няма, са необходими поне 600 млн. лв. Това показват разчетите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, предоставени на Economic.bg. Тази сума е необходима за подсигуряването с мантинели на всички магистрали, първокласните и второкласните пътища.
Оказва се обаче, че министерството разполага с бюджет, който е крайно недостатъчен за изпълняването на критериите за пътна безопасност. От ведомството обясниха, че годишно могат да отделят между 10 и 12 млн. лв. Което пък означава, че с този бюджет подмяната може да се случи за около 60 години. И това при положение, че вече поставените мантинели няма да имат нужда от подмяна в тези шест десетилетия, което е нереално.
Според информация на Economic.bg за подмяната
на всички мантинели и поставянето им там, където няма към момента, ще струва на
държавата 600 млн. лв. Сумата се отнася за всички магистрали, пътищата първи и
втори клас. Преглед на разчетите на Министерството на регионалното развитие и
благоустройството показва, че на годишна база държавата може да отделя едва
между 10 и 12 млн. лв.
Недофинансиране има и при дейностите, свързани с маркировката по пътищата - хоризонтална и вертикална. За боя и пътни знаци са необходими между
10 и 12 млн. лв. годишно, а възможностите на министерството на годишна база са
не повече от 10% от тази сума.
Набавянето на огромните средства (в сравнение със сегашните възможности на министерството) е обвързано с въвеждането на новата тол система, която ще таксува товарните камиони според изминатото разстояние и би трябвало да увеличи значително приходите спрямо сегашната винетна система.
От ведомството смятат, че има потенциал за по-голяма събираемост, но е необходим нов начин на таксуване. Според доклада на
Световната банка от таксите по пътищата могат да се събират до 1 млрд. лв.
годишно. Системата в момента е на етап обществена поръчка и се очаква до
две години Агенция „Пътна инфраструктура“ да разполага с по-голям ресурс за
пътна безопасност.