Nokian Tyres е в топ 5 на премиум сегмента на автомобилни гуми в България
Когато една гума е експлоатирана, после демонтирана и е транспортирана за следваща продажба, тя губи много от първоначалните си качества
Емил Наков, бизнес мениджър в Nokian Tyres
Емил Наков е бизнес мениджър в компанията производител на гуми Nokian Tyres. Той отговаря за бизнес развитието в 17 държави (Балканите, Испания, Португалия, Англия, Ирландия, Кипър и Малта). С натрупан опит от 25 години в бизнеса с автомобилни гуми експертът разказва повече за българския пазар, предимствата на премиум клас гумите и какво да очакваме от Nokian Tyres.
1. Глобален тренд е цените на гумите да се увеличават? На какво се дължи това?
Ценообразуването на сложен продукт като автомобилната гума зависи от много променливи. Съставът на каучуковата смес съдържа десетки различни компоненти, които съответно имат свое ценообразуване. Oт края на миналата година има тенденция на покачване на цените на суровините, тъй като държавите основни износители на каучук Тайланд, Малайзия и Индонезия намалиха износа. Синтетичният каучук също поскъпна в резултат на увеличената цена на основната му съставка - суровият нефт. Икономически погледнато, повишеното търсене води до увеличение на цената. Дали тази тенденция ще се запази е трудно да се предскаже, тъй като донякъде това е политически въпрос. Със сигурност обаче силната конкуренция на пазара има положителен ефект върху намаляването на крайната цена за потребителите.
2. Какви са последните тенденции и технологии при производството на премиум гуми?
През последните години премиум производителите на автомобилни гуми се съсредоточават върху оптимизирането на производството, внедряването на нови технологии и повишаването на качеството на продуктите. Всички тези мерки са в името на безопасността на пътуващите. С развитието на технологиите и стремежът на света към устойчиво развитие, все по-актуални стават хибридните и изцяло електрическите автомобили. При тях ключова характеристика се явява възможният пробег с едно зареждане, което пък е пряко свързано с икономичното търкаляне на гумите. Nokian Tyres като премиум производител се стреми да отговори на тези изисквания и в портфолиото си включва гуми, предназначени специално за електрически автомобили – при тях се запазват всички качества на премиум гумите, но съпротивлението им при търкаляне е на изключително ниско ниво. В същото време в Nokian Tyres произвеждаме гуми по възможно най-екологичния начин, опазвайки природата и щадейки ресурсите ѝ.
3. Какво да очакваме от Nokian Tyres през 2017 г.?
Тази година Nokian Tyres представи дългоочаквания в Северните държави модел зимна гума с шипове Hakkapeliitta 9 – най-новият наследник на първата в света автомобилна зимна гума. Увеличихме и броя на моделите с технологията Aramid Sidewall и предлаганите размери за уникалната офроуд гума Rockproof. Като допълнение към това започваме изграждането на супер технологичен развоен и тестов център близо до Мадрид, Испания. Тази година обявихме и инвестиционното си решение за нови производствени мощности. Работим по интегрирането на технологията SnapSkan за 3D сканиране на гумите в различни държави от Европа. Не на последно място обръщаме внимание на удовлетвореността на нашите клиенти, кaто разширяваме сервизната мрежа VIANOR и партньорската програма NAD. Там клиентите могат да получат качествено обслужване и уникални следпродажни програми.
4. Какъв е пазарният дял на компанията в България?
Nokian Tyres е достоен конкурент в продажбите на основните световни премиум марки в България. По наши изчисления сме в топ 5 на премиум сегмента. Само за 7 години изградихме най-развитата партньорска сервизна мрежа VIANOR с повече от 60 обекта в цялата страна. Горди сме с нарастващия брой на оторизираните от Nokian Tyres сервизи. Това, разбира се, се дължи на увеличаващия се брой удовлетворени клиенти.
5. Увеличава ли се делът на нови гуми?
В България все още сьществува пазарът за втора употреба гуми.
С удоволствие мога да спомена, че делът на продажбите на нови гуми расте всяка година. Клиентите разбират предимствата на новата гума. Но е добре и да разберат ползите от използването на гуми от премиум сегмента, каквито са Nokian Tyres.
Когато говорим за нови и стари гуми, бих искал да споделя, че в България почти всеки клиент се интересува от датата на производство на новата гума. А когато гумата е нова и съхранявана правилно, дори след 3 години запазва своите отлични качества.
Гумите практически започват да стареят, когато бъдат монтирани. Когато гумата е напомпана, под натиск, подложена на външни сили, на въртене, триене и големи температурни разлики - всичко това влияе върху качествата ѝ.
И когато една гума е била експлоатирана, после поради някаква причина е демонтирана и е транспортирана за следваща продажба, тя губи много от първоначалните си качества.
Много по-добре е да закупите нова гума, дори на 2-3 години, отколкото втора употреба гума на 1 година. Разбира се трябва да сравняваме еднакъв клас продукти.
За щастие все повече хора се вслушват в препоръките на професионалистите от сервизите.
6. От гледна точка на безопасността, много хора закупуват нови автомобили. Забелязва ли се такава тенденция и при гумите?
Виждаме, че автомобилните производители създават все по-модерни и бързи автомобили, които от своя страна трябва да бъдат оборудвани с подходящите гуми. Новите гуми са по-сигурни, по-тихи и по икономични – спестяват гориво. В крайна сметка гумата и по-специално една педя площ от нея ни държи върху пътя. Ето защо компромис с качеството им не бива да се прави - това пряко би засегнало безопасността на всички нас.
В допълнение не трябва да забравяме, че за нашата безопасност са важни още правилното налягане в гумите, сходимостта на автомобила, проверките за повреди, както и дълбочината на протектора. В България през последните години се забелязва положителна тенденция в продажбите на нови гуми.
7. Финландците от Nokian Tyres са изобретили зимната гума преди повече от 80 години и безспорно имат опит в тази сфера. Как стои въпросът с летните и защо трябва да сменяме гумите си сезонно?
Nokian Tyres влага много ресурси в разработването на летни и всесезонни гуми. Близо 30% от печалбата на компанията се инвестира в развойна дейност. Мога да споделя, че голяма част от ръста на продажбите ни в Европа се дължи на повишеното търсене на нашите летни и всесезонни гуми. Nokian Tyres ще строи супер технологичен развоен център с площ 300 хектара близо до Мадрид, където ще можем да получим пълен контрол и непрекъснатост при тестването на летните гуми. Нашите партньори са добре запознати с иновациите в летните гуми на Nokian Tyres и модерните ни методи на тестване. Изключително важно е шофьорите да използват подходящи за сезона гуми.
Защо трябва да се сменят летните и зимните гуми? Това е дълга тема, която няма да можем да обхванем, но аз вярвам, че всеки клиент е намерил своя отговор. А за тези, които предпочитат да шофират това лято със зимни гуми ще спомена, че спирачния път на нова зимна гума върху мокра настилка през лятото при 80 км/ч е по-дълъг с повече от 13 метра, отколкото при нова лятна гума. В реални условия това може да бъде разликата между живота и смъртта.
Много важно е потребителят да бъде наясно как ще използва гумите и какво очаква от тях.
8. На много места по света, сред които и България, дупките по пътищата създават сериозни опасности от инциденти. Как Nokian Tyres се опитва да реши този проблем?
Неравностите по пътя при дъжд предразполагат образуването на дълбоки водни участъци, където на практика колата става неуправляема. Премиум гумите имат солидни възможности за изтласкването на водата от каналите на гумата, което им позволява да запазят сцеплението с пътя. Nokian Tyres използва оптимизиран дизайн на протектора, полирани канали и специална Coanda технология за ефикасно отвеждане на водата от гумата. По отношение на дълбоките дупки Nokian Tyres използва специална технология Aramid Sidewalls с арамидни влакна, аналогични на тези в бронираните жилетки, които подсилват страниците на гумата и ги предпазват от наранявания. При дупки като тези в България гумите лесно може да бъдат повредени непоправимо, но с използването на подобни технологии от военната и авиационната промишленост до голяма степен можем да предпазим гумите от тежки наранявания без да правим компромис с комфорта при шофиране или теглото на гумата.
9. Как новите технологии и иновациите променят сегмента и производството на гуми?
Производителите на гуми се опитват да бъдат в крак с последните технологични тенденции и всяка година имаме сериозни иновации по отношение на качеството на самите продукти, но и върху цялостното обслужване на клиента. Именно в тази сфера Nokian Tyres инвестира много ресурси в желанието си да подобри и улесни цялостно преживяването на клиента – от избора на правилните гуми, през дистрибутора, монтажа, правилната експлоатация и следене на качеството до съхранението. Много хора не обръщат достатъчно внимание на дълбочината на протектора и въобще не го проверяват. Именно затова Nokian Tyres разработи DSI индикатор за безопасно шофиране – специална система от цифри върху гумата, която показва колко милиметра е дълбочината на протектора.
Миналата година създадохме и специална SnapSkan технология за измерване на дълбочината на протектора в реално време. Преминавайки с автомобила през определен участък, революционна 3D сканираща технология обследва гумите и ви праща SMS или мейл с информация за тяхното състояние. За най-тежките зимни условия Nokian Tyres създаде прототип на гуми с прибиращи се дистанционно шипове. Премиум производителите имат амбицията да продължат с интегрирането на последните революционни технологии и със сигурност в бъдеще гумите ще стават все по-безопасни.