Трифон Михайлов, професионален предприемач:

Открийте къде са парите, за да превърнете идеята си в бизнес

Разликата между бизнеса и хобито е, че за второто даваш пари, а от първото изкарваш пари, които да даваш за хобито

Трифон Михайлов нарича себе си професионален предприемач. Основател е на фондация "Имам си кошер", разбира от дронове, измислил е как уискито да върне аромата си на дъбова бъчва и е управител на една от новите зали за събития в София „В парка“. Занимава се с вино за престиж. Бързо минаваме на "ти" и си говорим с Трифон за образованието, проектите му и как бързо да направиш пари от идеята си.

- Развиваш много идеи. Какво ти е образованието?

Нямам образование, започнах да уча и спрях. Образованието е за работниците, поне в България. За хора, които си дават автобиографиите и си търсят работа. Аз по-скоро ги чета и давам работа, така че образованието е важно, но и средата е важна. Бизнесът ме дръпна много рано, отколкото успях да завърша.

- Какво си учил?

Икономика на туризма в университета в Ботевград. Веднага след първи курс заминах на бригада в Щатите и видях как се работи по света. Върнах се тук и осъзнах, че нещата, които уча в университета са просто една суха материя, които в забързаното ежедневие нямат никаква актуална стойност и реших, че това не е за мен. Слава Богу, в България вече има университети, курсове и всякакви събития, които те учат на иновативност, но по мое време това не беше така. Исках да се занимавам с туризъм, както е в Wizz Air и Airbnb, но когато това го обяснявах на моите професори, ме сметнаха за луд. Просто реших, че с такива хора няма да науча това, което ми трябва. Ако си адвокат, е различно. Трябва много да учиш, защото там нещата не се променят толкова бързо. Същото е и ако си лекар или инженер. Но при положение, че се занимаваш с бизнес и да учиш неща, които са били по времето на комунизма – няма нужда.


- Какво трябва да учи професионалният предприемач?

Трябва да се учи да мисли и да решава казуси, които си създава сам. Трябва да може да анализира хората, поведението и да е на няколко хода преди случващите се събития. Идеята е да не реагираш емоционално, да премисляш и да знаеш, когато поставяш едни условия на даден човек, той какво би направил. Звучи малко като шах. Важно е да гледаш през мирогледа на човека срещу теб, а не през своя. Ако си продавач, трябва да мислиш като купувач и обратното.

Не съм виждал много хора да го правят, да се пречупват и да гледат другата гледна точка. На това трябва да се научи един предприемач. Така ще се научиш какъв е проблемът на човека срещу на теб и как му го решаваш. Всички идеи в бизнеса са свързани с това да решиш проблемите на хората срещу пари. Предприемачът трябва да се научи да мисли, а не да чете само книги, не да запаметява и да изкарва шестици. 

- Всичко, с което се занимаваш звучи интересно и забавно, като хоби. Как го превръщаш в бизнес?

Няма хобита, които да се превръщат в бизнес. Разликата между бизнеса и хобито е, че за второто даваш пари, а от първото изкарваш пари, които да даваш за хобито. Нито пчелите, нито кубчетата за уиски, или всичко останало, не е хоби. Това, че на мен ми е забавно да го правя, е начин на мислене. Няма нищо забавно в това да те жилят пчелите (смее се). Има два типа хора – едните намират решение на всеки проблем, другите хора намират проблем във всяко решение. Всеки сам решава какъв тип да бъде.


- Само в България ли развиваш проектите си?

Повечето са тръгнали извън България. Когато внасях масажни столове, живях в Китай eдин месец, за да сключа договор и да ги вкарвам в България, т.е. бизнесът е международен. Така беше и с дроновете – снимал съм и в България, но и навън. Повечето клиенти на кубчетата са в чужбина, както и пчелите - имаме кошери в Кралският дворец в Осло. 

Планираме инициатива в НДК по време на българското председателство на Съвета на Европа. Правим още по-мащабен проект. Искаме да ги разположим пред входа на Двореца, за да може повече хора да имат досег до тях. Ние ще имаме златната възможност представители на много организации да дойдат в България и да им презентираме нашите идеи.  И смятам, че малко хора в България осъзнават каква възможност е това.

- Имаш интересна теория как да направиш успешен бизнес от идеята си за два месеца?

Реално можеш да го направиш и за един ден. Трябва да спазваш правилата на бизнеса и тогава ще започнеш да изкарваш пари от идеята си много бързо. След хрумването й е важно да разбереш какъв проблем решава тази идея, да я превърнеш в продукт и да й направиш правилно ценообразуване. Тогава следва предварителната продажба на изгодна цена и следващата стъпка е дали със събраните пари да реинвестираш, и да си направиш бизнеса или с инвеститори да направиш същото.

Разбира се, това е най-лесната част, защото в момента банките дават много по-лесно пари. Пари има много, идеи има много, но няма хора, които да превръщат идеите в пари. Има теория, че на човек са му необходими само 1000 човека, които да го последват, за да стане милионер. При население от 8 млрд. души на Земята, ако не можеш да накараш 1000 от тях да те последват, то твоята идея просто не работи. 


- Кой е най-новият ти проект?

Правя един проект за заведенията в София, а защо не и по света. Идеята е да има безжични зарядни в заведенията и приложение, което да ти покаже, когато ти пада батерията на телефона, къде е най-близко може да си го заредиш.  Имаме зарядните и вече две години ги изпробваме в тестови заведения. Проектът се казва Thinqi.  На една идея единственото нещо, което не трябва да споделяш на широк кръг хора, е къде са парите. На инвеститора трябва да го кажеш.

Дълго време проучвах как работят тези устройства и така ми дойде идеята, която да е полезна за всички страни, които участват в сделката. Аз предлагам услугата, заведението е купуващ услугата, а потребителят е ползващ. Разбрах как всички си решават проблема и така създадох продукта. Много хора може да си кажат, че и те могат да го направят, но в един момент ще им бъде много трудно да разберат къде са парите в безжичните зарядни, а там има много пари. Подсказвам, не е в това да ги правиш, нито в това да ги инсталираш или да продаваш реклама.

- Създаваш проекти, които са реален продукт, може да се пипнат. Не е ли по-лесно да създаваш онлайн проекти?

Много по-лесно е да си купиш компютър, отколкото фабрика. Поне така смятат хората. За да създадеш една чаша, трябва да сключиш договор с фабрика или да си я купиш. А за да създадеш една програма, ти трябва един компютър за 1000 лв. Ресурсът е много по-достъпен. Затова е модерно, а и защото на всеки човек му се дава шанс в живота да изкара много пари с малък технологичен ресурс. Аз не се занимавам, защото не съм програмист. Всеки трябва да си знае мястото.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: проекти | идеи | дронове | кошери | пчели | предприемач | Трифон Михайлов | масажни столове

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини