Регионалният министър: Време е акцентът да се измести от „пътищата и магистралите“
Ресурс за системата за тол такси ще има през 2019 г., смята Николай Нанков
~ 2 мин.
Време е акцентът в дейността на регионалното ведомство постепенно да бъде изместен от темата „пътища и магистрали“ , защото „министерството има още 15 секторни ресорни политики, които са с не по-малка важност“. Такова мнение изрази ресорният министър Николай Нанков. По думите му, темата все пак остава водеща засега, като на дневен ред е внедряването на тол системата.
Изчисленият сочат, че държавата губи по 1.5 млн. лв на ден от „невъвеждането на системата“. Тези средства би трябвало да се пренасочат впоследствие за изграждане нови пътища и поддръжка вече съществуващите. Нанков е уверен, че тя ще може да генерира достатъчен ресурс, за да може пътният секторът да бъде устойчив и да се самоиздържа.
Той подчерта още, че тол системата е много по-справедлива, доколкото логиката на нейното функциониране е, че най-много да плащат онези, които най-много използват пътната инфраструктура и съответно най-много допринасят за амортизирането ѝ.
Въвеждането ѝ се бави заради многобройните обжалвания по процедурата за избор на изпълнител на обществената поръчка. За разлика от останалата част на Европа, където „явно народопсихологията е по-различна, тук процесите постоянно се спират, саботират и бламират“, изтъкна Нанков. По думите му, обжалванията са основно от чуждестранни фирми. Техните мотиви се коренят в това, че България е най-евтината държава за транзитни превози в цяла Европа и промяната на статуквото не им е по вкуса.
„В началото на 2019 г. би следвало да имаме ресурс за изграждане на системата за тол таксите”, заяви министърът в ефира на Нова тв. За внедряването на системата са нужни седем месеца, последвани от още 12 за тестване, стана ясно още от думите му.
Нанков коментира и предстоящите ремонти. Тази есен ще започне рехабилитацията на автомагистрала „Тракия”, а ремонтът ще продължи не повече от месец и половина. „Още тази година ще бъдат заложени финанси за ремонт на първокласните алтернативни маршрути на магистралите „Тракия” и „Хемус”, но ремонтите ще започнат най-рано през 2018 г.”, каза още Нанков.
Във връзка с отказа на правителството да предостави паметника на връх Бузлуджа на БСП Нанков коментира, че лявата партия не е предоставила конкретен план за стопанисването му, въпреки уверенията, че може да намери пари за реставрация.
Сега зданието остава в ръцете на държавата и нейна е грижата да намери финансови средства за, на първо място, обезопасяването му, а след това да планира и стъпки за въвеждането му в експлоатация.