Технологичните гиганти разбиха очакванията, с малки изключения
Facebook и Samsung са отличниците в края на второто тримесечие, Google и Qialcomm страдат заради съдебни дела
~ 5 мин.
Сезонът на отчетите е в разгара си и голяма част от технологичните гиганти вече обявиха финансовите си резултати за второто тримесечие. По всичко личи, че отличниците в сектора са Facebook и Samsung, които по случайност оповестиха докладите си с няколко часа разлика. От данните личи, че облачните услуги са пътят нагоре за компаниите, решили да се впуснат в тази все по-актуална надпревара. Нормативните регулации в сферата на онлайн пространството пък ще са следващият бич за всички, свикнали да се разполагат по-нашироко в досегашната интернет „атмосфера“.
След купища проблеми и скандали през миналата година днес Samsung отчете впечатляващи резултати за тримесечието и обяви скок от 88.9% на нетните си печалби. Едва ли през есента на 2016 г. някой би се осмелил да направи толкова смела прогноза след фиаското с „гърмящия“ Galaxy Note 7, което коства на компанията милиарди долари. Не стигна това, но името на южнокорейкия гигант влезе в негативната хроника и заради грандиозния корупционен скандал, в следствие на който вицепрезидентът и бъдещ наследник на конгломерата Лий Джей Йонг бе задържан като подсъдим.
От днешното изявление на Samsung стана ясно, че „чистите“ печалби на технологичната корпорация са достигнали 11.05 трлн. вона (9.92 млрд. долара). За сравнение само година по-рано тя бе в размер на 5.85 трлн. вона. Наред с това оперативната печалба е нараснала със 72.9% спрямо същия период през 2016 г., а продажбите на компанията са отбелязали ръст от 19.7%, регистрирайки приходи в размер на 61 трлн. вона, съобщават световните информационни агенции.
Добрите резултати на гиганта се дължат на бизнеса с компоненти, който доведе до значителен ръст на печалбите. Това е благодарение главно на силното търсене на DRAM памети и SSD дискове за сървъри, заявиха от компанията. Данните сочат, че именно чиповете и картите са "виновни" за близо 65% от печалбите на Samsung в момента.
Другият печеливш в края на второто тримесечие на 2017 г. е Facebook, която надмина очакванията на анализаторите и регистрира ръст на печалбата с 44.8% до 9.32 млрд. долара. За сравнение, през същия период на 2016 г. приходите ѝ са били 3.89 млрд. долара.
Полугодието е изключително добро за най-голямата социална мрежа, която миналия месец достигна потребителска база от 2 млрд. души. Съоснователят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг коментира всичко това с думите „ние се съсредоточаваме да сближаваме света“.
Действително една не малка част от платежоспособното глобално население е във Facebook и това много се харесва на рекламодателите. В тази връзка не е изненада, че практически почти всички приходи на третия по оценка интернет концерн в света (след Alphabet и Amazon) са генерирани от реклама. Тя, от своя страна, е в голямата си степен канализирана към устройства като смартфони и таблети. Общо от реклама компанията е спечелила 9.16 млрд. долара, което е 84% повече спрямо същия период на миналата година.
Огромният ръст се дължи на повишено монетизиране на видео съдържанието в потока с новини в социалната платформа. Някои анализатори изразиха съмнение, че компанията е изчерпала пространството за позициониране на платено съдържание, но от гиганта не се отказват да търсят нови хоризонти за своите рекламодатели. Именно заради това такова съдържание вече се позиционира и в приложенията, собственост на Facebook, Messenger и Instagram.
Нагоре към облаците
Бързо развиващият се бизнес с облачни услуги дава положително отражение върху резултатите на компаниите, които са се впуснали да развиват технологията през последните години. Пример за това е американската Microsoft, която отчете по-високи печалби за тримесечието и вдъхва оптимизъм у инвеститорите, че големите успехи предстоят.
Звеното за облачни услуги, включващо платформата Azure и други сървърни продукти, е регистрирало ръст на приходите с 11% до 7.43 млрд. долара. Резултатите са по-добри от предварителните прогнози, които бяха за 7.32 млрд. долара. В тази си дейност Microsoft се изправя в пряка конкуренция с Amazon, като е важно да се отбележи, че приходите от Azure са се увеличили почти двойно през това тримесечие.
Анализатори отбелязват, че това не е чудо само за едно тримесечие. Резултатите са по-скоро знак, че стратегията на главния изпълнителен директор Сатя Надела, която той поде от встъпването си на поста през 2014 г., е правилна. Още тогава той отвлече вниманието на гиганта от замиращия бизнес със софтуер за персонални компютри и го насочи към предоставянето на облачни услуги и софтуер с абонамент.
Същата стратегия предприе и IBM, която през последните години опитва да трансформира дейността си към високомаржови области като облачни технологии и изкуствен интелект. Приходите на компанията от този бизнес са достигнали 3.9 млрд. долара през второто тримесечие, което е с 15% повече спрямо същия период на предходната година. Въпреки положителната тенденция в този сегмент, те не успяват да компенсират спадовете в останалите оперативни дейности на компанията като софтуер и хардуер.
Като цяло резултатите на гиганта за тримесечието спрямо предварителните прогнози на Wall Street могат да се определят като смесени. Печалбите от акции например са много по-добри от очакваното, но за сметка на това общите ѝ приходи се сринаха драстично. Те се равняват на 19.29 млрд. долара, като прогнозите бяха за 19.47 млрд. долара. За сравнение, през второто тримесечие на 2016 г. компанията е отчела приходи от 20.24 млрд. долара, което е спад с над 4%.
Новините предизвикаха спад на цената на акциите на IBM с 3.10 долара или с общо 2%, достигайки 150.9 долара.
Такъв последва и за водещия производител на чипове Qualcomm, чийто акции се понижиха с 2.3%. През второто тримесечие на годината компанията отчете 40% спад на продажбите, като негативните резултати според ръководството се дължат на ескалиращата патентна битка с Apple.
Външни фактори
Като причина Qualcomm изтъкват отказа на компанията от Купертино да ѝ плаща лицензионни такси. Припомняме, че през януари Apple заведе дело срещу калифорнийския производител с мотива, че той злоупотребява с монополно положение и я таксува прекалено високо за своите части. Тогава производителят на смартфони отказа да плати 1 млрд. долара, като призова и своите доставчици да спрат плащанията към Qualcomm.
В продължение на шест месеца битката помежду им се задълбочаваше, като Qualcomm дори се опита да издейства забрана за продажба на iPhone в САЩ. Преди седмица пък в съдебната сага се включиха още четири компании, доставчици на Apple, които също заведоха искове срещу производителя на чипове.
Външни фактори костваха добрите финансови резултати и на друг технологичен гигант – нетната печалба на Alphabet, компанията майка на Google, е намаляла с 28% на годишна база до 3.5 млрд. долара. Анализаторите отбелязват, че това е най-големият спад в „чистата“ печалба на корпорацията от 2008 г. насам.
Негативният резултат се дължи до голяма степен на глобата, която Европейската комисия наложи на Google. През миналия месец гигантът бе задължен да плати над 2.4 млрд. евро заради обвинение, че злоупотребява с господстващо положение, осигурявайки предимство на собствените си продукти в резултатите на търсачката.
При все това Alphabet е увеличила приходите с 21% до 26 млрд. долара, като надскочи очакванията на анализаторите, които предричаха приходи от 25.65 млрд. долара.
Към днешна дата резултатите може и да не са добри черно на бяло заради огромното плащане, но в дългосрочен план не са признак за оформяща се негативна тенденция. Освен че оттук насетне Google, а и всички останали технологични играчи, ще трябва да се съобразява с все по-рестриктивните политики в областта на онлайн регулациите.