България трябва да се рекламира активно в Индия и Китай като туристическа дестинация

Страната ни привлича много чуждестранни туристи, но има какво да учим от Гърция и Турция

Стефан Колев работи от 12 години в сферата на туризма, като през последните 10 е мениджър входящ туризъм в туристическа агенция Бохемия. Има защитена докторска научна степен. Носител е на първия по рода си приз „Публикация на тема туризъм в България за 2016г. в интернет блог“ на Министерство на туризма на Република България, както и златна значка на Български Туристически Съюз. Той е лицензиран екскурзовод за България и пътува с чуждестранни туристи в страната, както и с български в чужбина. Economic.bg разговаря с него за нагласите на българските туристи и предпочитаните български дестинации от чуждестранните туристи.


От колко време Бохемия оперира на българския пазар?

Туристическа агенция Бохемия е една от водещите на българския пазар. Агенцията оперира от 25 години в България, като името й подсказва, че сред основните дестинации е Чехия. През годините тя се е утвърдила като една от надеждните компании, които предлагат най-добро съотношение между цена и качество. Основните направления, в които работим, са автобусни и самолетни програми до европейски дестинации.

Кои са най-харесваните български дестинации?

Опитваме се да развиваме културно-познавателния туризъм в България. Нашият акцент не е върху почивките в морския туризъм, което е най-търсеното място от чуждестранните туристи. Но когато изключим морето като дестинация, чуждестранните туристи търсят нещо различно. Безспорно в това отношение София като столица е най-притегателен център. Подреденият център и възможността за вечерни разходки привлича много туристите, както и възможностите за шопинг. Културно-историческото ни наследство предизвиква огромен интерес в туристите. Храната е другото нещо, което впечатлява в България и не на последно място е нощният живот. В това отношение София може да предложи голямо разнообразие. В последните години Пловдив също се утвърди като любимо място, особено за съседите ни от Гърция и Турция.

Освен София и Пловдив, кои са другите места в България, които представляват интерес за чуждестранните туристи?

Безспорно Рилският манастир е едно такова място, като обект, включен в списъка на ЮНЕСКО за световно и културно историческо наследство. Той е притегателен център за голяма част от чужденците, които пристигат в България. Обикновено туристите използват услугите на туристическа агенция, за да видят Рилския манастир. Велико Търново също е харесвана дестинация. В последно време планинският туризъм също се утвърди, особено за туристите от Западна Европа. Има мнгоо британски туристи, които идват в България с цел планински туризъм, тъй като в тяхната страна нямат условия за него. Рилските езера, Родопите, Стара планина са изключително интересни за посетителите. Витоша също с близостта си до София предизвиква интерес.

Вашата агенция е една от най-големите на българския пазар. Как се промени с годините туристическата услуга за българите и какво търсят те?

Винаги съм смятал, че българският турист има точна преценка за това, което търси. Той винаги се е стремял към получаване на добра и качествена услуга. Това е и една от причините нашата агенция да се утвърди като водеща в България. Ние не правим компромис с цената, за да предложим по-ниско качество на услугата. Едно от големите предимства на нашата агенция е екскурзоводското обслужване.

До колко дестинации предлагате екскурзии?

Ние покриваме почти цяла Европа. Предлагаме някои африкански и азиатски дестинации, както и дестинации в Америка. В последно време наблюдаваме засилен интерес към екзотични и далечни дестинации - Израел, Дубай, Китай, Индия, Мексико, Мароко и др. Всички те са утвърдени и харесвани места за почивка. Близките дестинации също не са за подценяване. Преди 10 години те бяха напълно непознати за българите. Държави като Сърбия, Хърватия, Словения бяха използвани за транзит за туристите, които пътуват към централно европейските и западните държави, но отскоро те започнаха да се утвърждават и като крайна дестинация. Хората остават очаровани от това, което се е намирало близоо до тях, но не са го осъзнавали.

Къде се намира България като туристическа дестинация спрямо съседните ни държави?

До голяма степен положението на България се определя от геополитическата обстановка на Балканите. Като положителен резултат ще посоча възможността нискотарифни авиокомпании да пътуват до редица дестинации от български летища. Това неминуемо предизвиква и интересът на чуждестранните туристи към нашата държава. Що се отнася до разпознаваемостта на България като дестинация, тя продължава да бъде основна дестинация за летни почивки и в по-малка степен за зимен туризъм, което се обуславя от по-краткия зимен сезон и промяната в метеорологичната обстановка. На фона на нашите съседни държави България заема едно средно ниво. Ние изоставаме от Гърция и Турция по разпознаваемост, но определено сме по-добре поставени от Сърбия и Македония. Може би се движим на едно ниво с Румъния, въпреки, че типът туристи в двете държави понякога е различен. Все пак мисля, че България е водеща. Ние трябва да се съсредоточим върху това да използваме факта, че сме съседни държави на Гърция и Турция, не да се мерим с тях. Могат да се предлагат комбинирани туристически услуги.

Нашата компания се опитва да утвърди България като популярна дестинация за източните пазари, в това число Индия и Китай. Броят на туристите нарастава, но за да изминат толкова голямо разстояние, ние трябва да им предложим интересен продукт. За съжаление България все още не е достатъчно добре разпознаваема на тези пазари. Това е и причината да участваме в различни изложения в тези държави. Предстои ни в периода април-юни участие на 6 изложения в Китай, което е и реклама за България като цяло.

От кои държави идват най-много туристи в България?

Като абсолютна стойност на чуждестранни туристи, които посещават страната ни, са съседите гърци, турци, румънци. Голяма част от тях обаче пътуват индивидуално и не ползват услугите на местна агенция. Изключително популярни са и еднодневните турове до определени места в България. От организираните туристи интерес наблюдаваме от британските, американските, италианските и испанските туристи. Те търсят нашите услуги и екскурзоводи, за да опознаят страната ни.

Смятате ли, че е достатъчна рекламата на страната ни в чужбина?

Моето лично мнение е, че отговорът на този въпрос не може да бъде еднозначен. Със сигурност представянето на България на редица международни изложения има положителен ефект. В никакъв случай обаче не мога да приема, че тази реклама съответства на амбициите, които се пропагандират. Ние няма как да се конкурираме с държави като Турция и Гърция, ако ние не правим реклама, която да се доближава до някаква степен до техните.  И тук не става дума само за финансов ресурс, а за методи. В това отношение България има изключително много какво да предложи в сферата на рекламата и аз като човек съм разочаровен, че България не се представи като щанд в Индия. На едно такова голямо изложение липсата на национален щанд предизвиква голямо затруднение на агенциите, които искат да предлагат услуги на този пазар. 

Смятам, че трябва да имаме по-силно присъствие на тези пазари, защото европейските държави и пазари познават България, но за туристите на Индия и Китай, които вече редовно пътуват в Западна Европа и искат да откриват нови дестинации, не е така. Японците имат много добри отзиви за страната ни, което може да се ползва за основа при разработването на другите азиатски пазари. Присъствието ни трябва да е по-силно според мен. Като пример мога да дам, че редица индийски филми се снимат в София и други части на България и индийците са чували нещо за нас. Би било интересно ако се прави нещо в тази посока и се използва популярността на Боливуд.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: България | туризъм | реклама | интервю | екскурзии | Стефан Колев | Бохемия