И Народното събрание подкрепи българските превозвачи срещу ЕК
Народните представители подчертаха икономическите вреди, до които ще доведе новият пакет за мобилност
Парламентът единодушно прие решение, с което възлага на Министерския съвет да излезе с официална позиция в подкрепа на исканията на българските превозвачи по отношение на пакета "Мобилност", подготвян от Европейската комисия. Всички 140 присъстващи днес в Народното събрание депутати подкрепиха това решение.
Решението на народните представители е мотивирано от мнението, че законодателният пакет за мобилността на ЕК представлява „пряка заплаха за фалит на стотици български превозвачи”. Депутатите изразиха мнението, че задължението, произтичащо от въпросния пакет "Мобилност" за ползване на редовна седмична почивка извън превозното средство ще принуди шофьорите да оставят товара си, за който носят лична отговорност. Освен това шофьорите ще трябва да правят допълнителни разходи за застраховка на товара и за престоя си в хотел.
В парламента коментираха също, че изискването на всеки три седмици шофьорите да трябва да се прибират в страната е сериозно предизвикателство, защото компаниите ще правят допълнителни разходи за транспорта на служителите си.
Предложените в пакета промени в регулациите на ЕС за товарните превози предвиждат изключително тежки рестрикции по отношение на транспортния сектор в отделни държави членки и могат да доведат до фактическото му унищожаване в България. Изискването за завръщане на водачите до дома на всеки 3 или 4 седмици, от каквито и съображения да е продиктувано, на практика ще ограничи достъпа на българските транспортни оператори до европейския пазар. А загубите ще бъдат най-вече за малките и средни предприятия, които разполагат с ограничен автопарк и персонал.
В действителност заплашен от унищожаване е сектор, който формира 15% от БВП на страната и осигурява заетост на над 120 хил. души, се казва в писмото.
Водачите ще бъдат принудени да се връщат в отдалечени от европейските дестинации райони за своя сметка. Това от своя страна ще доведе до фалити и отпадане от бизнеса на малките семейни фирми.
С благородния мотив, че предложеният пакет за мобилност е в контекста на защитата на правата на заетите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, в крайна сметка ще ги лиши от възможността да упражняват професията си. Според представителите на бранша промените са чиста проба протекционизъм за няколко държави, с което се цели големите страни в Европа да изхвърлят от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.
Тези, както и останалите мерки в пакета, които са силно дискриминационни спрямо българските превозвачи в противовес на предвидените привилегии за превозвачите от развитите европейски държави, поставят транспортния сектор и самата държава България в неравностойно положение спрямо останалите страни членки. Това е нарушаване на правата и законните интереси на отделни членове на общността, като ограничава правото им на труд и равния достъп на икономическите оператори от сектора до единния европейски пазар.
Още преди дни транспортният министър Ивайло Московски каза, че правителството ще защити интересите на превозвачите. В тяхна подкрепа се обяви и най-голямата работодателска организация в страната - Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).
Вчера премиерът Бойко Борисов се срещна с германския канцлер Ангела Меркел и с френския президент Еманюел Макрон, за да ги запознае с позицията на българските превозвачи. От Министерски съвет впоследствие обявиха, че Меркел е изразила разбиране относно техните опасения. Тя е казала още, че „трябва да се намери приемливо решение за всички държави в ЕС“. Не беше уточнено обаче дали Германия ще подкрепи България в исканията ѝ спрямо ЕС. Макрон е поискал да обсъди темата с Борисов по-подробно в телефонен разговор.