Какви ще бъдат магазините на бъдещето
През следващите 10 години физическите магазини може да изчезнат, ако не се променят
С развитието на технологиите очакванията на потребителите за изживяването им по време на пазаруване се променят и те стават все по-взискателни, а опростяването на процесите наложително. Това кара редица големи брандове да бъдат иновативни и да се стараят да осигурят нов вид шопинг изживяване на своите клиенти.
Хората на различна възраст имат различна визия за магазина на бъдещето, в който биха пазарували. За да привлекат потребителите на следващите години, търговците трябва да се променят и да отговорят на изискванията на следващите поколения, които могат да си служат с технологиите и ги използват постоянно в ежедневието си. Такова е т.н. поколение милениум (хората, родени между началото на 80-те и средата на 90-те години на миналия век), което се характеризира с полово равенство и изключително високо образователно ниво в сравнение с предишните поколения. Те са поколението на бъдещето и искат оригинално шопинг изживяване.
Ако в следващите 10 години физическите магазини не се променят, те може да изчезнат, показват данни от изданието за 2018 г. на "Observatoire" на БНП Париба Лични Финанси, проведено в 17 държави сред близо 14 000 европейци. Вижте какви са очакванията на милениумите за шопинг изживяването на бъдещето:
Сензитивно шопинг изживяване
Представителите на поколението Y (хората на възраст 25-34 години) биха искали да пазаруват във физически магазини, които им предлагат сензитивно шопинг изживяване. Например, те биха желали да тестват новите си маратонки преди да ги купят. За тази цел в магазина трябва да има бягащи пътеки или малки баскетболни игрища. Така те ще могат да намерят най-удобния чифт спортни обувки. Успешните търговци ще трябва да осигурят тест зони в своите магазини. 74% от милениумите и 72% от европейците като цяло (83% за България), казват, че биха оценили високо по-големи тестови зони в магазините.
В магазина на бъдещето няма да има опашки
Хората не желаят да губят времето си. 83% от милениумите искат да плащат по-бързо, без да чакат на опашки. В България този процент е 82%. Възможността за сканиране на покупките, без да се вадят от кошницата, е друго подобрение, което ще спести време на потребителите. Над 60% от анкетираните казват, че подобна иновация би била много полезна.
Предварително запазване на паркомясто
Една от основните причини милениумите да не посещават физически магазини е загубата на време в търсене на място за паркиране. 55% от тях биха искали магазинът на бъдещето да има опция за резервиране на паркомясто.
Грижа за децата и зони за отдих
Осигуряването на грижа за децата в магазините докато родителите пазаруват е важно за потребителите, тъй като много често се случва времето за покупки да е след прибирането на децата от детска градина или училище. 45% от интервюираните заявяват, че биха избрали магазин, в който има "занималня".
Комуникация с търговеца
Успешните търговци на бъдещето трябва да отговарят на въпроси и да представят търсената информация много бързо. Контактът с търговеца е много важен за милениумите. 55% от тях следват търговци в социалните мрежи, средният процент за ЕС е 39%. Преди да купят дадена стока, те я проучват онлайн. 49% от тях заявяват, че гледат в социалните мрежи видео, публикувано от търговци. Поколението Y не се притеснява да пита онлайн за продукти и услуги и 36% твърдят, че са използвали социалните мрежи за тази цел, а 29% са се включвали в дискусии във форуми.
Консултация, но не от хора
Над 50% от милениумите вярват, че в близко бъдеще консултантите в магазините ще бъдат заменени от виртуална или добавена реалност и от изкуствен интелект. Поколението Y иска да бъде информирано за характеристиките и спецификите на продукта, но в същото време иска да избегне контакта с хора. Те искат да откриват детайлна информация, като за 81% от тях е важно тази информация да е същата като в интернет. Също така 67% от милениумите биха искали да получават промоционални оферти от сектора, от който се интересуват, директно от смартфона си.
Оригинални продукти
Милениумите се тревожат, че стандартизацията ще намали желанието им за пазаруване. Над 70% от тях се страхуват, че ще имат все по-малък избор, тъй като едни и същи търговци ще им предлагат едни и същи продукти. 76% от тях заявяват, че биха посещавали магазини, които са с естетичен и оригинален дизайн. В бъдеще ще бъде изключително важно магазините да промотират своята индивидуалност и какво ги отличава. Те трябва да направят всичко възможно да са оригинални и да се различават от конкурентите си. 80% от милениумите очакват магазините да разполагат със стоки, които не могат да бъдат открити другаде.
Интересен факт е, че българските милениуми са сред най-големите оптимисти за бъдещето. Този процент е най-висок в Дания (86%), следван от България и Румъния (83%). Най-нисък е оптимизмът сред италианските милениуми (70%). Шопингът е удоволствие за 53% от българските потребители, а 34% го възприемат като задължение. Тази нарастваща увереност е свързана и с намерението за покупки. През следващата година 47% от европейците планират да похарчат повече. В България процентът е над средния в ЕС - 69%. 35% от българите заявяват, че през последните 12 месеца покупателните им способности са се увеличили.