Регулации
316
КЗП: Разминаването в състава на някои храни в различни държави от ЕС не ги прави опасни
Потребителите трябва да знаят, че купуват за 3 лв. имитиращ продукт и това не е сирене, заяви Димитър Маргаритов
932
~ 2 мин. четене
Разминаването в състава на хранителни продукти на пазарите на различни европейски държави не е в нарушение на действащото към момента законодателство и не прави храните и напитките опасни. Дори и какаото да е по-малко в шоколада или в детското мляко да е повече растителната мазнина, това не прави продукта вреден за здравето. Т.е. не излиза от установените рамки за това какво може и какво не може да бъде продавано.
Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по повод резултатите от ново проучване, което показа разминаване в качеството на идентични продукти на водещи марки, предлагани на българския и на западноевропейския пазар пред Нова тв.
След като този проблем е идентифициран, е добре да бъдат предложени мерки, които да направят така, че търговците да бъдат стимулирани да предлагат утвърдените на пазара марки с едно и също качество, заяви председателят на КЗП. Според него ако търговците нямат намерение да го правят, трябва да се създадат специални марки с различни наименования на пазарите, които нямат възможност да извадят такъв ресурс като покупателна способност и това да е ясно за потребителя.
Потребителят трябва да знае какво купува, категоричен е Маргаритов. Той припомни проведеното през миналата година от Комисията за защита на потребителите и неправителствения сектор проучване на българския пазар, което установи представянето на имитиращ продукт като сирене. „Имаше кампания, включително подкрепена от медиите, за това да бъде ясно, че на пазара се продава сирене и се продава имитиращ продукт, който струва три лева килограма и сиренето, което си струва колкото трябва, за да му излезе себестойността. Тогава беше направено ясното разграничение – потребителите трябва да знаят, че купуват за 3 лв. имитиращ продукт и че това не е сирене“, каза той.
Във връзка с установените разлики в цените на продуктите при последното изследване председателят на КЗП обърна внимание на това, че не е правен пазарен анализ по каква причина една и съща стока е по-скъпа в България и по-евтина в Германия, например. „Германският пазар е със 70 милиона потребители, тукашният е със седем милиона. А в един пазар като Австрия, който е съпоставим с българския като големина, повечето стоки, които са купувани, са по-скъпи, отколкото са в България“, изтъкна Маргаритов.
Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по повод резултатите от ново проучване, което показа разминаване в качеството на идентични продукти на водещи марки, предлагани на българския и на западноевропейския пазар пред Нова тв.
След като този проблем е идентифициран, е добре да бъдат предложени мерки, които да направят така, че търговците да бъдат стимулирани да предлагат утвърдените на пазара марки с едно и също качество, заяви председателят на КЗП. Според него ако търговците нямат намерение да го правят, трябва да се създадат специални марки с различни наименования на пазарите, които нямат възможност да извадят такъв ресурс като покупателна способност и това да е ясно за потребителя.
Маргаритов обясни, че има основание хората да не бъдат поставяни на различни писти и посочи, че се готвят нови директиви и регламенти за преодоляване на проблема. Ако все пак търговец предлага идентични продукти с различно съдържание в различните държави, трябва да посочи основателна причина. „Някои производители се мотивират, че са правили проучвания относно вкусовите предпочитания на потребителите. Но е странно, защото например, при детските пюрета не зная как ще стане това“, коментира председателят на КЗП.
Потребителят трябва да знае какво купува, категоричен е Маргаритов. Той припомни проведеното през миналата година от Комисията за защита на потребителите и неправителствения сектор проучване на българския пазар, което установи представянето на имитиращ продукт като сирене. „Имаше кампания, включително подкрепена от медиите, за това да бъде ясно, че на пазара се продава сирене и се продава имитиращ продукт, който струва три лева килограма и сиренето, което си струва колкото трябва, за да му излезе себестойността. Тогава беше направено ясното разграничение – потребителите трябва да знаят, че купуват за 3 лв. имитиращ продукт и че това не е сирене“, каза той.
Във връзка с установените разлики в цените на продуктите при последното изследване председателят на КЗП обърна внимание на това, че не е правен пазарен анализ по каква причина една и съща стока е по-скъпа в България и по-евтина в Германия, например. „Германският пазар е със 70 милиона потребители, тукашният е със седем милиона. А в един пазар като Австрия, който е съпоставим с българския като големина, повечето стоки, които са купувани, са по-скъпи, отколкото са в България“, изтъкна Маргаритов.