Зукърбърг смята, че „поправката“ на Facebook ще отнеме 3 години
Най-голямата социална мрежа е в може би най-дълбоката си екзистенциална криза досега
~ 2 мин.
Най-голямата социална мрежа в света Facebook е в задълбочаваща се екзистенциална криза. Излизането от нея и възстановяването на компанията ще отнеме 3 години, смята изпълнителният директор Марк Зукърбърг, цитиран от Wired.
Той признава, че компанията е реагирала със закъснение, но все пак правилно, в последния и най-гръмко отекнал скандал – този с Cambridge Analytica, при който стана ясно, че са изтекли данните на близо 90 млн. потребители.
Проблемите на най-голямата социална мрежа бяха засегнати още при откриването на тазгодишната конференция на разработчиците на Facebook - F8. Стартът ѝ по традиция бе даден от самия Зукърбърг. За всички, и най-вече за самия него, бе пределно ясно, че речта му този път няма как да е като останалите. В своите слова досега той винаги е акцентирал върху новите продукти и технологии и върху визията на организацията за бъдещето.
Сегашното събитие F8 бе белязано от предшестващите го скандали – кой от кой по-буреносен. Затова не е изненада, че Зукърбърг обърна сериозно внимание на казуса с Cambridge Analytica, на проблемите с фалшивите новини и речта на омразата, на руската намеса в американските президентски избори.
За да запази все пак основния фокус, Зукърбърг опита да пречупи кризата във Facebook през призмата на бъдещето. По думите му най-трудното решение през годината не е било свързано с безопасността и сигурността, тъй като „то беше очевидно и нямаше избор да не го направим“.
Истинският въпрос, изтъкна Зукърбърг, е как да вървим напред към всички други неща, които нашата общност очаква от нас, пише Wired. Шефът на най-голямата социална мрежа съзнава необходимостта от това да възстанови доверието в своята компания, като оправдае очакванията на хората, но и задържи разработчиците, чиито бизнеси също зависят от продължаващата еволюция на Facebook.
В тази връзка той призова разработчиците да продължават да правят приложения и да развиват услуги за потребителите. На фона на разследванията и нападките около неправомерното изтичане на лични данни шефът на социалната мрежа обърна внимание на нуждата от оптимизъм в този момент.
Той е категоричен, че компанията трябва да продължи да въвежда нови продукти и услуги. Желанието му обаче е хората да не останат с погрешно впечатление, че социалната мрежа се движи напред без мисъл към социалния си ангажимент. „Защото най-важният ми приоритет e да се уверя, че казваме, че приемаме тези неща сериозно“, коментира той.
На въпрос дали сегашната криза е направила Facebook различна, Зукърбърг настоява, че не е, тъй като мисията остава една и съща. От друга страна обаче няма как да не постави компанията в ново русло и да не канализира дейността ѝ в намирането и предотвратяването на злоупотреби. „Големият урок е, че трябва да погледнем по-широко върху нашата отговорност“, казва той и обяснява, че не става дума само за това да се дадат на хората повече овластяващи ги инструменти, а самата компания да поеме по-активна роля и социален ангажимент.