10 задължителни въпроса преди започването на бизнес
Entrepreneur ни помага да накараме нашата бизнес идея да еволюира и да се превърне в успешна инвестиция
Имате бизнес идея, от която меко казано сте възхитени, но не и напълно сигурни дали е изпълнима на практика? Всичко, което трябва да направите е да подложите концепцията си на серия изпитателни въпроса.
От къде да започнем? Ето 10 ключови въпроса, които ще Ви помогнат.
1. Какъв е профилът на моите клиенти?
Запитайте се какви са най-големите потребности на бъдещите Ви клиенти и по какъв начин продуктът, който подготвяте, би могъл да им помогне. "Разбирането и сегментирането на Вашия бизнес е изключително важно", споделя канадския икономист Дейвид Додж.
2. Какво заменям?
Каквато и да е идеята Ви, някой някъде купува нещо друго, което вече е на пазара. Запитайте се какво би направило Вашия продукт толкова неустоим, че да замени вече съществуващия на пазара. Проверете внимателно потребителските навици на Вашите евентуални клиенти и обмислете как ще успеете да ги накарате да закупят Вашия продукт, вместо нещо, което те вече използват.
3. Как ще представя идеята си на другите?
Направете идеята си възможно най-осезаема. Проумявайки как най-лесно да представите идеята си на останалите, ще започнете да виждате каква основа и бъдеще има тя.
4. От кого се нуждая в екипа си?
В началните нива ще трябва да осъзнаете към кого можете да се обърнете за честен и полезен съвет относно идеята Ви. И скоро ще трябва да помислите и за това чий умствен потенциал ще Ви бъде необходим - в изготвянето на продукта, в маркетинга и останалите дейности. Намерете начин да отсеете тези хора, за да прецените правилно техния интерес да участват.
5. От какви ресурси се нуждая?
Как да превърнете идеята си в реалност? Трябва да се запитате от какви ресурси ще имате нужда - от фабрики до компютри и офис пространство. Направете списък на всички ключови активи и разберете дали може да ги получите преди изобщо да инвестирате ненужно време и пари в изследване и разработване на продукти.
6. Колко дълъг ще бъде моят инвестиционен цикъл?
Трябва да изчислите колко дълго ще продължи инвестиционният период за Вашия продукт или услуга, за да можете най-рационално да изчислите авансовите Ви парични нужди. Ако се продава медицинска технология например сделката може да отнеме до 18 месеца. Контрапример е приложението за телефон, което може да бъде закупено незабавно.
7. Каква е разумната прогноза за продажбите?
Искате да анализирате реалното функциониране на бизнеса, да имате възможно най-твърда прогноза за продажбите. Например, ако искате да отворите ресторант, не се позовавайте само на прогнозата за годишните печалби на ресторантите във вашия град. За по-прецизна оценка помислете за размера и капацитета за сядане във Вашия ресторант, за средностатистическата сметка на Вашите клиенти, както и за работното време на заведението.
8. Колко потенциал за растеж има моята идея?
Помислете над това колко голям искате да бъде Вашият бизнес и разбере дали идеята е правопропорционална на очакванията Ви. Например, ако разработвате софтуер или правите нещо на ръка, трябва да осъзнаете, че този бизнес не може да се разраства толкова бързо, колкото ако правите нещо масово. "Продавате времето си, което е ограничено, или продавате продукт, който може да бъде продаден на милиони хора?", казва Маркиз. "Много пъти това не е разбираемо за хората."
9. Притежавам ли необходимите умения?
Да имате идея и това тя да се превърне в реалност са две много различни неща. Бъдете честни в преценката си дали сте достатъчно квалифицирани да превърнете идеята си в бизнес. Ако идеята Ви изисква високи технологически умения или бизнес опит, които Ви липсват, ще се намери ли кой да запълни тези пропуски?
10. Виждам ли себе си, правейки това следващите две години?
Изготвяйки нова идея, може да Ви изглежда доста вълнуващо, но готови ли сте да посветите от живота си най-малко следващите две години на тази дейност? Имате ли нужната подкрепа от семейството, приятелите и наставниците Ви? Готови ли сте Вие самите да направите необходимите жертви?!