30 хиляди посетиха "Произведено в България" през уикенда
Най-търсени традиционно са трикотажът и облеклата, обясни Марин Мънзелов, директор на Отдел "Панаири и изложби" на Българската търговско-промишлена палата
Г-н Мънзелов, една седмица след откриването на изложението "Произведено в България", сбъдва ли до момента то вашите очаквания?
Това е 19-ото изложение "Произведено в България". От две години то не се провежда в НДК, а в зала „Универсиада” и първоначално много от фирмите бяха скептични, че форумът ще има успех. Миналогодишният форум обаче показа, че успехът тук не е по-малък.
Тази година дори се увеличава броят на посетителите. Събота и неделя хората не можеха да се разминават във всяка една от залите на изложението.
Колко души до сега са посетили изложението?
Не сме правили точни изчисления, доста е трудно да се направи такива статистика. Но през събота и неделя над 30 хиляди души са минали през изложението. Днес е делничен ден, но както се вижда също има много посетители.
Кое е новото на изложението през тази година?
Новото тази година е специално изградената био зона. На нея се продават само биологично чисти продукти, а интересът към тях е голям. Общо десет фирми са представени в био частта на тазгодишното изложение. Намеренията са ни през следващите години тази био зона да се разширява.
Кои щандове привличат най-силно интереса на посетителите?
Най-голям е интересът към българското производство на трикотаж и облекло. Това е естествено и традиционно. И обяснението за това е само едно - стоките са много качествени, а цените - конкурентни. Въпреки новите молове и големите магазини, нашите посетители предпочитат родните стоки. Българите не се съмняват в качеството на стоките с етикет "произведено в България".
Успява ли наистина родното производство да задържи доверието на българина?
Българинът винаги е имал положително отношение към родното производство. Това се е показало във всичките 19 години, през които организираме изложението. Имало е години, в които в НДК цели седем етажа бяха заети с български фирми. На ден през тях минаваха от 50 до 100 хиляди души. Българинът винаги е търсил родното производство и така ще бъде занапред.
По-малко пари ли оставят посетителите на изложението тази година, правят ли по-малко покупки?
Да, може да се каже, че е така. През първите дни клиентите оставяха по-малки суми. Сега може да се каже, че продажбите потръгнаха. През събота и неделя се отчетоха по-добри резултати и се надявам, че фирмите ще бъдат доволни. Все пак през тези продажби на място производителите увеличават обема на оборотите си.
А участието си в изложението фирмите приемат по-скоро като форма на представяне или начин да реализират продажби?
И двете. Понякога те сключват договори, понякога извършват само продажби. При всички положения това е един добър начин за тях да се рекламират.
Ваши колеги определиха „Произведено в България” 2012 като „едно успешно изложение в трудни времена”.
Естествено това е така, предвид кризисни години, в които живеем. Особено трудни са те за малките фирми. За да присъстват тук, те трябва да си платят наема, пътуват от провинцията... имат не малки разходи за изложението, но въпреки това нямаме свободни щандове. Имаше фирми, на които дори отказахме място.
Какво трябва да се промени в бизнес средата у нас, за да стане тя по-благосклонна към по-малките фирми?
Най-важното е те да получават преференции и отстъпки. Това е начинът, по който държавата може да помогне за цялостно развитие на този бизнес.
Изложителите тук подкрепят идеята за организирането на голямо българско изложение в Европа. Инициатор на подобни изложения е Асоциацията на малките и средните предприятия, които получават държавна субсидия за тази си дейност. И точно с такава субсидия би могло да се организира мащабно изложение "Made in Bulgaria" в няколко държави от ЕС.
Какво трябва да покажем там?
Българското производство във всички негови сектори. Не само тези малки фирми, но и представители от химическата промишленост и машиностроенето. Там имаме големи производители с над 1000 души персонал, които биха имали невероятен успех в Европа.
А какво си пожелавате за изложението тук през следващата година?
През 2013-а ние ще отбележим юбилейно изложение – 20 издание на „Произведено в България. Надяваме се тук през следващата година българските фирми-участници да се разположат и на втория етаж от зала „Универсиада”.