БДЖ е пред фалит при този диалог с кредиторите
Ако не се разберем с тях, дружеството ще фалира, призна зам.-министърът на транспорта Антон Гинев
Изпуснат влак?
Националният железопътен превозвач „Холдинг БДЖ” е на път да фалира, тъй като много бавно върви диалогът с кредиторите. Това стана ясно от думите на зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, цитиран от Mediapool.
Ресорният зам.-министър, управлявал навремето НКЖИ, припомни, че сметките на държавния превозвач продължават да са под запор от кредиторите: "Ако не се разберем с тях, това ще доведе до фалит на държавните железници”. Антон Гинев призна, че преговорите с кредиторите „вървят трудно и не са лесни”.
В началото на февруари 2014 г. германската финансова институция FMS Wertmanagement запорира сметките на БДЖ заради просрочените дългове по облигационен заем в размер на 11 млн. евро. Година по-рано пък бяха блокирани активите на дъщерното поделение "БДЖ- Товарни превози" заради неплатени дългове към Depfa Bank.
Германия настоява проблемът с просрочените задължения на държавния холдинг да бъде решен на правителствено ниво. „Засега обаче няма изглед скоро да има развръзка”, стана ясно от обясненията на Антон Гинев. Зам.-министърът не се ангажира със срок кога ще приключат преговорите.
Заместникът на Данаил Папазов увери обаче, че БДЖ разполага с необходимите над 10 млн. лв. за вноска по облигационния заем през май. Според него „добрата новина” е, че дълговете на дружеството намалели от около 707 млн. лв. на 620 млн. лв.
Това обаче не пречи на дружеството да измисля други начини за харчене на средства. „БДЖ обаче обмисля да създаде дъщерно ремонтно дружество”, каза Гинев. Той призна, че ремонтната дейност „не е печеливша”, но с добър мениджмънт и миноритарно участие на частна компания щяло „да се оптимизира дейността на държавния холдинг”. Гинев не поясни с коя частна компания БДЖ и при какви условия планира да прави смесено дружество.
„В момента се прави анализ кои ремонтни депа на БДЖ да влязат в дъщерната компания”, каза Гинев. Компанията има над 20 ремонтни бази в София, Пловдив, Карнобат, Димитровград и други. По думите му до средата на годината трябвало да има яснота кои от тях може да влязат в новата дъщерна компания. Антон Гинев обаче увери, че като цяло МТИТС към момента не планира да прави нови държавни дружества.
Все още не е ясно каква ще е реакцията на жп синдикатите на КНСБ и КТ "Подкрепа", които представляват работниците в БДЖ. Те обаче редовно се оплакват, че не са допускани до съответната информация и до преговори относно бъдещето на жп превозвача.