БДЖ не знае колко железничари пътуват с влак
Въвежда се билет с нулева стойност, с който ще се направи анализа за броя служители и броя пътувания
Лиляна Вецкова, ръководител на управление "Човешки ресурси" в НКЖИ:
- Г-жо Вецкова, как ще пътуват служителите на НКЖИ с влак след 1 януари 2013 г.? Как постигнахте съгласието на БДЖ за договорените отстъпки?
- Сагата с картите за безплатно пътуване на нашите служители по железницата и цената, която плаща Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), тръгна от едно писмо на БДЖ "Пътнически превози". С него ни уведомиха, че за 2013 г. цената на картите се променя и тя ще бъде 8 пъти по-висока от тази, която платихме за 2012 г. Поискаха 4 815 лв. за карта през 2013 г. Оттам започнаха нашите притеснения. Започнахме да търсим различни варианти.
- Как решихте проблема?
- Благодарение на синдикатите, които много активно се включиха в кампанията за запазване на придобивките и със съдействието на зам.-министър Камен Кичев. В резултат на това сътрудничество подписахме споразумение, което удовлетворява всички - БДЖ "Товарни превози", БДЖ"Пътнически превози", "Холдинг БДЖ" и Национална компания "Железопътна инфраструктура".
Споразумението гласи, че първите четири месеци на годината нашите хора ще пътуват безплатно, но ще трябва да си купуват билети с нулева стойност. Така ще можем да определим средния километричен пояс, в който пътуват служителите ни - брой служители и брой пътувания. Въз основа на тази информация и на анализа ще договорим с "Пътнически превози" реалистична цена на превозните документи за нашите работници, които са безплатни за тях, но които ръководството на НКЖИ всъщност заплаща на БДЖ по силата на договор, сключен между двете компании.
- Как БДЖ "Пътнически превози" прие това решение, което бе прието и със съдействие на министър Ивайло Московски?
- БДЖ провежда своята пазарна политика и ние не им се сърдим и не ги обвиняваме. Те имат своето право да определят цената на превозните документи. Но всички ние сме железничари и не можем с лека ръка да отнемем социална политика, която е прилагана години наред от компанията. БДЖ приеха да направим един съвместен анализ за броя на служителите, които пътуват с железницата и тогава да се определи цената на картите.
- Вероятно е полезно и за БДЖ да знае колко са пътниците им?
- Те никога не са оценявали колко железничари пътуват с влак, на какви разстояния, колко души пътуват ежедневно от дома си до месторабота, колко са пенсионерите-железничари и на какви разстояния се пътува. С подписаното споразумение и с въвеждането на билет с нулева стойност, ще се получат нужните данни за анализа.
- Билетът с нулева цена за кого ще се отнася?
- Отнася се за всички наши служители, когато пътуват служебно, лично и когато пътуват от местоживеене до месторабота. За съжаление, семейните билети и легитимация няма да бъдат заверени за 2013 г. и семействата ще пътуват по тарифата на пътнически превози.
Имаме готовност да предложим на синдикатите да завишим годишната социална сума, която даваме и така да компенсираме отнемането на придобивката за пътуване на семействата с влак.
- Какви други действия предприемате, които ще се харесат синдикатите и от вашите служители?
- През 2013 г. ще работим по два проекта, финансирани от ОП "Развитие на човешките ресурси". По тях ще работим съвместно със синдикатите. Единият от проектите е на Българска стопанска камара (БСК) и е за оценка на компетенциите. Другият проект "Одит на човешките ресурси в железопътния сектор" изпълняваме съвместно с Министерството на транспорта и синдикатите. Това е добро продължение на започналия успешен социален диалог помежду ни през тази година.
Хубавото е, че в последния колективен трудов договор за 2012-2013 г. сме записали, че всяка година, за да стартираме инвестиционната, социалната и политиката по човешките ресурси, трябва да проведем консултации със синдикатите. За този петък / 21 декември/, сме насрочили среща с тях, на която ще ги запознаем с плана за оперативно преструктуриране през 2013 г., какви мероприятия планираме и какво ще се случва с персонала.
- Железничарите от НКЖИ ще се доближат ли до работещите в европейските железопътни инфраструктурни компании по професионализъм, ефективност и заплащане, след изпълнение на тези програми?
- Всички обучения, които провеждаме и проектите, които подготвяме са насочени към мениджмънта на човешките ресурси, докато програмата за обучение, която предвиждаме да изпълним през 2013 г., е с наши средства и е насочена към изпълнителския състав, към разширяване на правоспособностите му.
Очакваме да въведем в експлоатация новата отсечка Пловдив - Свиленград, която ще работи с нова европейска техника. С нея ще работят наши служители. Сега започваме тяхното обучение, което ще осигури качествена експлоатация и поддръжка на жп линията. Това е в името на сигурността на превозите и задължително ще го извършим.
- Плащате ли редовно заплатите на служителите в НКЖИ?
- Да, редовно, дори преди договорения със синдикатите график. До края на месец декември ще бъде изплатено абсолютно всичко - заплати, ваучери, авансът вече е изплатен. В това отношение имахме много спокойна 2012 г. Нямаме нито едно закъснение, а напоследък дори преди графика осигуряваме плащането. С последното споразумение за осигуряване на картите за пътуване, с които нашите служители ще продължат да пътуват безплатно, мисля че ще завършим спокойно и успешно 2012 г.
- Имат ли осигурени топли дрехи хората ви?
- Осигурено е работното облекло. Сега откриваме процедури, за да осигурим облеклото за следващата година и да не бъдем изненадани.
- Ще давате ли коледни добавки към заплатите?
- Не. Ние успяхме да въведем бонусна система на заплащане от 1 юли, т.г. Със съдействието на нашата финансова директорка успяхме да осигурим финансов ресурс и в момента нашите добри работници, въз основа на оценката за техния труд, получават бонус към тяхната основна заплата. Правим всичко възможно да продължим бонусната система, видяхме че действа положително и стимулира добрите работници.