Испания закрива аутобани заради милиардни дългове
Властите в Мадрид ще трябва да покриват гарантираните от тях кредити за фалиралата инфраструктура
Испания може да затвори голяма част от платените си аутобани, заради натрупани задължения от 4 млрд. евро, информира в обширен репортаж Deutsche Welle (DW).
Дълговете са предимно към строителните компании, банките и собствениците на отчуждената земя. Министерството за развитие на инфраструктурата в момента няма с какво да плати, а автомобилистите на Пиринеите все повече предпочитат безплатни скоростни пътища.
Пет от десетте фалирали магистрали са в Мадридска област. „Те са били изградени заради ръста на крайградските жилищни квартали, за да няма задръствания при влизане в столицата“, коментира пред DW Хайме Валенсиано от испанското министерство. В Аликанте пък целта на аутобаните бе да поеме огромния поток туристи. „Но малко са пътувалите по платените магистрали през тези години. А и все по-малко ги използват през последните години на кризата, развила се след 2008 година, когато броят на колите по испанските пътища рязко намаля“, разказа той.
Чиновникът отчете, че през февруари 2014 г. фалира аутобанът между Мадрид и летището „Барахас“, тъй като дължи на банките 500 млн. евро. А преди него банкрутира и магистралата AP-41 „Мадрид - Толедо“, по която никой не пътува дори за сравнително ниската такса от 7,55 евро. Изграденият през 2006 г. 71-километров аутобан е струвал на инвеститорите 440 млн. евро, но се оказа, че испанците предпочитат безплатното шосе А-42.
Професорът по икономика от Мадридския университет Едуардо Риос прогнозира, че „държавата, най-вероятно, ще трябва да поеме плащането на борчовете“, тъй като е основен гарант по кредитите на концесионерите. „Това обаче не е лесно и държавата се бави с решението. След като някои от магистралите обявиха фалит още през миналата година, не е изключено по-нататък част от тях да бъдат затворени“, обобщи експертът.
Представителят на строителното министерство призна, че в банкрут са обявени не само аутбани, но и две летища - в Кастелион и в Сюдад-Реал: „Никой така и не се възползва от услугите им“. Изграждането само на второто съоръжение струваше 8 млрд. евро. А през 2012 г. бе спряна и скоростната жп магистрала Толедо - Куенка - Албасете, която носеше загуби от над 18 хил. евро дневно.