Италианците казват сбогом на Ferrari
Очакванията са продажбите на луксозни коли в Италия да се сринат с 47%
Струващото 204 хил. евро Ferrari 458 Italia никога не е било особено често срещана гледка дори и в родната си Италия. Днес гледката е още по-голяма рядкост, тъй като строгите мерки за бюджетни икономии стимулират собствениците на Ferrari да продават супер колите извън страната си, пише Bloomberg.
По-ниското търсене на луксозни стоки, в съчетание с бюджетните съкращения, които тласнаха Италия до четвърта рецесия от 2001 г. насам, доведоха до все по-голямо свиване в търсенето на спортни коли и други символи на безгрижния начин на живот в страната. Броят на изнесените от Италия автомобили от този клас почти се утрои през първите пет месеца на 2012 г., като продадените извън страната автомобили достигнаха 13 633 спрямо 4923 година по-рано.
"Италия е една от крепостите за суперавтомобилите, но тези превозни средства сега изчезват от улиците", коментира Джулиано Ночи, декан на Политехническото бизнес училище в Милано. По думите му явлението има огромна символика и показва колко дълбока е кризата в страната.
Масовия отказ на клиентите от покупка на луксозни коли се отразява на общото търсене на суперавтомобили, най-вече Ferrari и Maserati. Очакванията са продажбите на луксозни коли в Италия да се сринат с 47% до 593 превозни средства през тази година, спрямо продадените 1116 през 2008 г. Прогнозата, че продажбите ще се върнат на нивата отпреди кризата чак през 2016 г. прави картината още по-мрачна.
Правителството на министър-председателя Марио Монти изпълнява програма за икономии в размер на 20 млрд. евро, чиято цел да се бори с огромния държавен дълг, който достига 1,9 трлн. евро. Икономиката се свива за четвърто поредно тримесечие, а безработицата в Италия достигна 13-годишен връх.
Тежката икономическа ситуация накара дори и Fiat, най-големият производител в Италия, да спре инвестициите си в страната. Главният изпълнителен директор на групата Серджо Маркионе разчита много луксозните модели на Fiat да компенсират загубите на производителя от колите направени за масовия пазар в Европа. Само по това перо отрицателният резултат достига 345 млн. евро за първите шест месеца на годината. За сравнение - комбинираната оперативна печалба на Ferrari и Maserati през периода е 175 млн. евро.
Пазарът в Италия обаче става все по-слаб източник на печалба за производителите на суперавтомобили. В основата са повишените данъци, които правителството наложи за тези коли. След промените собствениците на струващото 316 хил. евро Lamborghini Aventador ще трябва да плащат с 6 хил. евро повече данъци на година. Общите налози ще достигнат 8400 евро.